Brystkræft får en del opmærksomhed hvert år i oktober måned, som er den internationale måned, hvor organisationer over hele verden organiserer ”støt brysterne” kampagneaktiviteter. Men der er mulighed for at fokusere på denne vigtige del af vores dagligdag hele året rundt. I denne artikel kan du få inspiration til aktiviteter, som i kan organisere på kontoret eller i skolen, for at skabe opmærksomhed til gavn for kampen mod brystkæft.

Heste og brystkræft

For det første behøver aktiviteten som sådan ikke at have fokus på brystkræft. I kan organisere enhver social aktivitet og bede om et beløb for deltagelse, og derefter donere det overskydende beløb til kampen mod brystkræft. Det har Rosenkilde Sport og Event sammen med Middelfart Ridecenter bevist ved at holde DM i dressur med fokus på brystkræft. Hvis i kan lide heste, så kan i f.eks. tage til hestevæddeløb og benytte heste tips til at satse. Hvis i vinder, kan i donere gevinsten til kampen mod brystkræft.

Foredrag med unge der har bekæmpet kræften

I kan også sætte fokus på ”unge og kræft” ved at organisere et foredrag på skolen. Kræftens Bekæmpelse i Ikast har f.eks. tidligere inviteret til foredrag, hvor to unge modige danskere fortalte om hvordan de overlevede et forløb med kemoterapi, stråler og operationer før de havde haft deres 30 års fødselsdag. Det kan være at i kender nogen, som i kan invitere til at tale med de unge. Ellers så kan i kontakte Ung Kræft, som er en organisation, der støtter unge kræftramte mellem 15 og 39 år.

Pink X Factor talentshow

Denne aktivitet kan organiseres fra alt fra de mindste klasser helt op til 3.G. Her kan rektor slå sig sammen med musiklærerne og organisere en talentkonkurrence, som de studerende kan melde sig til og konkurrere om at vinde. I kan invitere familie og venner til musik, kaffe og kage. Der er sikkert mange studerende og familiemedlemmer, der elsker at bage, så hvorfor ikke organisere et kagesalg, hvor de inviterede kan donere en kage, som måske har et pink brystkræft tema? I kan derefter sælge dem til jeres pink X Factor show og donere det overskydende beløb til brystkræft.

Hyggelig filmaften

I kan også holde filmaften på kontoret eller skolen, som blot kræver en projektor og noget at sidde på. Der findes mange film, som fokuserer på brystkræft, så i kan vælge at se f.eks. Decoding Annie Parker med Helen Hunt i hovedrollen eller The Family Stone med Angelina Jolie på det store lærred. I kan også hive 1983 klassikeren ”Terms of Endearment” frem, som følger en mor og datter forhold, der skal tackle at datteren får brystkræft i en alder af 30 år. I kan åbne en lille slikbod med lyserødt og rødt slik såsom skumfiduser og vingummi, og donere det overskydende beløb til brystkræft.