Sig ja til Mammografiscreening
Det er ved lov vedtaget at tilbyde alle kvinder mellem 50 og 69 år mammografiscreening hvert andet år. Først inden for de seneste år er undersøgelserne begyndt. I skrivende stund er screeningsprogrammet dog ikke i fulde omdrejninger i alle regioner.Det er meget vigtigt at sige ja tak til tilbuddet og deltage, idet screeningen kan medvirke til at den opadgående brystkræftkurve knækkes. Og jo tidligere brystkræft opdages, jo større er sandsynligheden for helbredelse.Nogle kvinder fortæller, at de ikke tør lade sig mammografere, fordi brystet presses sammen under undersøgelsen og ”det kan udvikle brystkræft”. Det er rigtigt, at det hos nogle kan gøre ondt, men undersøgelsen kan ikke udvikle brystkræft. Andre er bange for strålingen med røntgen. Men det er så lille dosis, at der ikke er nogen som helst risiko.

Overlæge på Cochrane Centeret Peter Gøtzche har mange gange gennem årene og senest i Månedsskrift for Praktisk Lægegerning 4. april udtalt sig stærkt kritisk. Han mener bl.a. at risici, ulemper, falsk positive svar (falsk alarm), overdiagnosticering og økonomisk unødvendige konsekvenser for samfundet er langt større end fordelen ved at mammografiscreene.

Vigtigheden af at sige ja!
Næstformanden har spurgt den konstituerede chef for mammografiscreeningen i Region Hovedstaden, overlæge Ilse Vejborg, “Hvorfor er det så vigtigt, at kvinderne tager imod tilbuddet?”Ilse Vejborg svarer bl.a.:
“Det vigtigste er, at vi ved at mammografiscreening kan fremrykke diagnosen med op til flere år og derved fange kræftknuden på et langt tidligere tidspunkt, hvor knuden er betydeligt mindre og sandsynligheden for at den har spredt sig – og derved bliver livstruende – er væsentligt mindre. Vi ved fra svenske multicenteropgørelser, at mammografiscreening nedsætter dødeligheden af brystkræft.Tal fra vores nabolande Sverige, Norge og Finland viser med al tydelighed, at vi fortsat på landsplan ligger i den nordiske “top” hvad angår brystkræftdødelighed. Vore nabolande har alle haft landsdækkende mammografiscreening i årevis…!

Hertil kommer, at jo mindre kræftknuden er jo mere skånsom behandling er der mulighed for at give, uden at det går ud over patientens mulighed for helbredelse. Mammografiscreening er ikke uden økonomiske og menneskelige omkostninger, og der vil i lighed med alle andre tests være såvel falsk negative (ikke alle typer kræft kan afsløres, red.) som falsk positive resultater (falsk alarm, red.). Mammografiscreening er et af de mest kvalitetssikrede medicinske tiltag.” Det er vigtigt at tage personlig stilling til screening ud fra et informeret grundlag. Og hvis dine overvejelser er positive, anbefaler vi dig at bruge tilbuddet om mammografiscreening.