Smerter i arm efter brystkræftoperation kan desværre stadig opstå. Det er meget kedeligt, da det i den grad kan forringe livskvaliteten og være arbejdsinvaliderende.

Selv om det er stygge bivirkninger, er det glædeligt, at ny forskning giver dokumentation for og anerkendelse af de gener og senfølger, som kan være en følge af operation.

Ved Landsforeningen mod Brystkræfts konference på Christiansborg i 2009 om senfølger efter brystkræftoperation fortalte Rune Gärtner, som dengang var ph.d.-studerende læge på Rigshospitalet, at næsten hver anden kvinde har smerter i op til 3 år efter brystkræftoperation. Han havde interviewet 3.250 kvinder ved hjælp af et spørgeskema.

Skemaet var blevet udsendt til kvinder, der var blevet brystopererede i 2005 og 2006. Kvinderne blev efter besvarelsen opdelt i grupper bl.a. efter alder, brystbevarende operation, bortoperation af hele brystet, antal fjernede lymfeknuder, kemoterapi og strålebehandling.

Resultatet viste, at risikoen for at få smerter var størst hos yngre kvinder, der havde fået fjernet flere lymfeknuder og samtidig fik strålebehandling. Derimod var der ingen tegn på, at kemoterapi gav øget risiko for smerter. Forskerne arbejder på højtryk for at operation og strålebehandling bliver så skånsom som mulig, og kvinderne skal vide, at smerterne er reelle og ikke er udtryk for tilbagefald.

De danske forskningsundersøgelser fortsatte, og nu er de endelige resultater blevet udgivet i det anerkendte og internationale tidsskrift ”British Medical Journal”:

I 2012 besvarede knap 2.500 brystopererede kvinder igen spørgeskemaet. Svarene er sammenholdt med den tilsvarende spørgeskemaundersøgelse for 5 år siden.

Der er mange fine delkonklusioner. Det kan blandt andet nævnes at 36 % af de kvinder, som i 2008 havde gener, var blevet smertefri i 2012.
Derimod havde 15 % af de opererede, som ikke havde smerter i 2008, nu fået senfølger.

Resultaterne viser således, at smerter og hævelser kan følge umiddelbart efter operationen og desværre også opstå hos kvinderne flere år efter operationen. Det betyder, at der nu er dokumentation for og anerkendelse af de problemer og gener, som mange kvinder oplever efter behandlingen.

Landsforeningen mod Brystkræft har kendskab til mange medlemmer, som har gennemgået talrige undersøgelser og revalideringsprogrammer for at få skaderne anerkendt. På trods af mén og gener er undersøgelsens resultater derfor positive.

Vi deler håbet med lægerne om, at brystkræftoperation bliver endnu bedre og mere skånsom i relation til at formindske senfølgerne i fremtiden.

Kilde: “Persistent pain and sensory disturbances after treatment for breast cancer: six year nationwide follow-up study”, Rune Gärtner, physician. Kenneth Geving Andersen, physician research fellow. Mathias Kvist Mejdahl, research assistant. Henrik Kehlet, professor. Niels Kroman, professor. British Medical Journal 2013, 346:f1865