DBOnyt Oktober 2022 - Dansk
28. okt 2022

Velkommen til DBOnyt oktober 2022

Oktober måned blev i 1985 udråbt til brystkræftmåned i USA af den amerikanske kræftorganisation i samarbejde med en virksomhed, som reklamerede for mammografi, som det mest effektive 'våben' mod brystkræft.

Betty Ford var gift med tidligere præsident i USA Gerald Ford, var selv ramt af brystkræft. Hun støttede derfor den første kampagne, som siden hvert år bliver brugt til at samle penge ind til forskning i brystkræft.

Sløjfen kom først til senere og blev symbolet på brystkræft. I starten var den ferskenfarvet, men Estee Lauder besluttede, at den skulle være lyserød.

Flere af vores kredsmedlemmer gør en stor indsats i forhold til 'Støt Brysterne kampagnen' som sammen med Lyserød Lørdag i oktober er Kræftens Bekæmpelses måde at markere brystkræftsagen på.

Og hvad gør DBO i oktober? Vi gør ikke noget specielt i denne måned udover at flere af vores kredse tager aktivt del i Kræftens Bekæmpelses aktiviteter. DBOs overordnede fokus er nemlig at kæmpe for brystkræftsagen hele året.

Vi publicerer og distribuerer vores magasin DBObladet bredt til medlemmer, ambulatorier på hospitaler og via vores arrangementer. Og vi stiller op i utallige sammenhænge, herunder i medierne, for at arbejde aktivt for vores mærkesager, og skabe opmærksomhed om vilkårene for brystkræftramte i Danmark.

Vi gør meget for at blive hørt og set, og vi kan se, det virker.

God læselyst!

Kræftdag 2022 arrangeret af Dagens Medicin

29 september slog Dagens Medicin dørene op for en konference med temaet 'Kræftpatientens Rejse'. DBO's formand, Anja Skjoldborg Hansen, var med og blev senere interviewet til Dagens Medicin.

Kræftens Bekæmpelse skriver til Medicinrådet

Kræftens Bekæmpelses Direktør Jesper Fisker rettede i denne måned direkte henvendelse til Direktøren for Medicinrådet med henblik på at få en hurtigere godkendelsesproces.

Kræftens Bekæmpelse og DBO drøfter fælles indsats

DBO mødtes med Kræftens Bekæmpelses Direktør Jesper Fisker og drøftede fælles indsats for at få Medicinrådets godkendelsesprocedurer på dagsordenen.

Donationer til DBO 2022 - hvordan gør man?

For at kunne opretholde vores status som non-profit organisation skal vi hvert år dokumentere, at mindst 100 mennesker, hver har doneret mindst 200,- kr. til foreningen. Det er det beløb, som giver os mulighed for fortsat at arbejde for brystkræftsagen.

Vi vil derfor - igen - opfordre alle, der har mulighed for og lyst til det, til at bidrage inden d. 31.12.22 - I kan indbetale via vores formular på hjemmesiden.I bruge donationsknappen på vores Facebook side eller I kan selv oprette en 'fundraiser' på jeres Facebookside til gavn for DBO.

HUSK DBO's Årsmøde og Generalforsamling den 11-12 marts 2023 på Hotel Scandic i Kolding

Årsmødets tema er Sundhed og livsglæde efter en brystkræftdiagnose

På programmet er ’Kræft, seksualitet og kærlighed’ v. Signe Lenora Risumlund og Tania Bro; sangworkshop 'Find din stemme og selvværd' v. Janne Wind; og 'Kost og kræft' v. Tobias Schmidt Hansen.

Tilmelding via linket

Velbesøgt senfølgerseminar

Arrangørerne var tilfredse, for der var fuldt hus på senfølgerseminaret i oktober og konklusionen var, at det var "et rigtig godt seminar." Foto: Professor Anders Bonde, en af de tre foredragsholdere.

Udredning for brystkræft og kirurgi nu på én matrikel i Region Hovedstaden

13.10 blev den samlede afdeling for brystkirurgi i hovedstaden indviet. Lise Hansen fra Kreds Hovedstaden var med.

Bog om rekonstruktion af Charlotte Weile

Bogen Re:konstruktion beskriver gennem 51 kvinders meget personlige fortællinger om deres valg i forbindelse med diagnosen brystkræft eller arvelig disposition for brystkræft. Det er meget rørende og meget stærke fortællinger om, hvordan den enkeltes personlighed og den enkeltes sted i livet har påvirket de beslutninger, der skal tages i forbindelse med en brystkræftdiagnose eller diagnosen arvelig disposition.

Karen Sundbøll har anmeldt bogen.

Hjemmeside om arvelig brystkræft

Der er mange spørgsmål, som man skal tage stilling til, inden man får undersøgt, om man har arvelig (genetisk) risiko for bryst- og æggestokkræft. Svarene kan du finde på en ny hjemmeside, som på et tidspunkt vil være at finde på sundhed.dk.

MBC-gruppen: Arrangementer

MBC: Weekendseminar d. 12-13 november i Skanderborg

Titlen er perspektiver i udredning og behandling af MBC.

Lørdag møder vi ledende overlæge og onkolog, Aalborg Universitetshospital, Charlotte Birkmose Rotbøl, der taler om de sidste 5 års nyheder, og hvad ser vi frem mod af nye behandlingsmuligheder i den kommende tid.

Søndag møder vi Jeanett Kertevig, specialsygeplejerske Vejle Sygehus og fortæller om komplementærbehandling i forbindelse med et kræftforløb.

Pris kr. 1050,00.

Der er stadig et par ledige pladser.

Har du læst DBObladets Oktobernummer ?

DBObladet udkom i starten af oktober og et gennemgående tema i dette nummer er det man på lægesprog kalder bilateral mastektomi - eller fjernelse af begge bryster, hvis man har kræft i det ene bryst.

Læs om hvad flere kvinder og en overlæge mener om det!

Er du medlem og har du ikke modtaget bladet så skriv til Randi Krogsgaard, rakr@brystkræft.dk, så sørger vi for at der kommer et eksemplar.

Du kan linke til den digitale version neden for.

DBO's kredse er klar til at møde jer i resten af 2022 og forår 2023

Hvor finder du din lokale DBOkreds?

Vil du være en del af en af DBO's 9 kredse? Så kig på kredssiden og find din lokale kreds. Du kan både læse om de enkelte kredse på hjemmesiden og på de enkelte kredses Facebooksider. På den måde kan du blive en del af det sociale fællesskab ved at deltage i aktiviteter og debatter.

Hvert medlem har en profil på hjemmesiden - log ind med din e-mailadresse

På medlemssiden kan du opdatere dine oplysninger eller melde dig ind. Hvis ikke du allerede har et login kan du indtaste din e-mail og klikke på 'glemt adgangskode', så får du mulighed for at lave en kode.

HUSK at kontrollere at din mailadresse og din adgangskode er stavet korrekt. Hvis man skriver forkert, kan man ikke logge ind!

VI MANGLER STADIG AT FÅ MAILADRESSER PÅ MANGE MEDLEMMER!

DU KAN SENDE DEN TIL DBO@BRYSTKRÆFT.DK

DBOnyt udkommer én gang om måneden, juli er undtaget.

Nyhedsbrevet udkommer i slutningen af måneden. Deadline for materiale og forslag til næste måneds nyhedsbrev er d. 10. i måneden.

Har du forslag til indhold så send det meget gerne til dbo@brystkræft.dk.

Redaktion: Randi Krogsgaard, rakr@brystkræft.dk