For langsom godkendelse af ny medicin. Kræftens Bekæmpelse og DBO vil samarbejde

26. okt 2022

Medicinrådet er ofte lang tid om at godkende nye lægemidler, der allerede er taget i brug i andre EU-lande.

I den senere tid har Dansk Brystkræft Organisation bidraget til at skabe opmærksomhed om Medicinrådets langsommelige godkendelsesprocedure vedrørende nye lægemidler. Kvinder med metastaserende brystkræft, som ikke har tid til at vente på godkendelse betaler nu for behandlingen på privathospital.

DBO har fået megen opmærksomhed, fordi vores næstformand Camilla Sander, der har MBC (metastaserende brystkræft) villigt har givet interviews til journalister i landsdækkende medier og dermed bidraget til, at flere har fået øjnene op for problemstillingen.

Der er behov for, at Medicinrådets godkendelsesproces skal være hurtigere, så de mange mennesker, som kan have glæde af den forskning og udvikling, der pågår af nye lægemidler, også får behandlingen.

På et møde mellem Kræftens Bekæmpelse og Dansk Brystkræft Organisation i oktober var der enighed om, at patienterne må ikke vente urimeligt længe på vurderingen af et nyt lægemiddel, der er taget i brug af flere nabolande, og som kan komme en særlig gruppe brystkræftpatienter til gode.

Parterne er derfor enige om at gøre en fælles indsats for at få problematikken vedrørende tidsrammen for godkendelse af nye lægemidler sat på dagsordenen.

Inden mødet havde Kræftens Bekæmpelse direkte opfordret Medicinrådet til at sikre en hurtig proces i vurderingen af det specifikke lægemiddel til kvinder med metastaserende brystkræft.