DBOnyt November 2022 - Dansk
30. nov 2022

Velkommen til DBOnyt november 2022

Året går på hæld, og i Dansk Brystkræft Organisation kan vi se tilbage på et år fyldt med spændende aktiviteter. De vil alle sammen fremgå af vores årsrapport, som udkommer i starten af 2023.

Hvert år på denne tid, arbejder vi på at indhente det nødvendige antal bidragsydere, så vi kan opretholde vores status som almennyttig forening. Det er årsagen til vores utallige opfordringer om at give et bidrag. Vi plejer at nå op på det nødvendige antal og satser på med jeres hjælp, også at nå det i år.

Det er også nu, vi opfordrer interesserede til at stille op til bestyrelsen ved generalforsamlingen i marts næste år - ikke alle bestyrelsesmedlemmer ønsker genvalg, og vi kan også bruge suppleanter.

Udover de praktiske ting, som fylder lige nu, så er vi også opmærksomme på at gøre vores stemme gældende på flere måder. Det kommer bl.a. til udtryk i vores mediearbejde. Camilla Sander har stillet op til interview flere gange i det forløbne år. Dette for at skabe opmærksomhed om de vilkår, der gør sig gældende for hele gruppen af brystkræftramte og meget tydeligt i forhold til de af jer, der har metastaserende brystkræft. Camilla skal interviewes igen i december. Og når hun utrætteligt taler med journalister, er det, fordi vi i tiltagende grad ser nødvendigheden af at skabe opmærksomhed om forholdene for brystkræftramte. For brystkræft er en folkesygdom, og det er der ikke mange, der er klar over. Det er fx virkelig vigtigt at skabe opmærksomhed om de mange nye lægemidler, der bliver udviklet til behandling af brystkræft og især til metastaserende brystkræft. Lægemidler, som den danske Lægemiddelstyrelse har godkendt til markedsføring i, og som forlænger levetiden, trods kritisk sygdom. Den dårlige nyhed er, at vi i Danmark ikke får adgang til flere af disse lægemidler. Det får vores nabolande.

Vi sendte en pressemeddelelse ud om et af de afviste lægemidler i denne uge - og vi er sikre på, at vi kommer til at udsende flere.

God læselyst!

Har du lyst til at stille op til bestyrelsen

DBO har altid brug for aktive bestyrelsesmedlemmer/suppleanter, som vil være del af det værdifulde arbejde for personer med brystkræft eller arveligt forhøjet risiko for at få det. Bestyrelsen bliver valgt på generalforsamlingen i marts. (Foto)

Pressemeddelelse: Nyt afslag vedrørende nyt lægemiddel

Dansk Brystkræft Organisation udsendte en pressemeddelelse mandag d. 28 november. Det var en reaktion på, at Medicinrådet endnu engang afviste at godkende et nyt lægemiddel - denne gang til behandling af Triple Negativ Brystkræft.

Kredsseminar i Kerteminde

Bestyrelse og DBO's kredsstyregrupper mødtes en weekend i november på Hotel Skovpavillionen i Kerteminde.

Succesfuldt MBC seminar i Skanderborg

Skanderborghus dannede rammen om efterårets weekendseminar om metastaserende brystkræft (MBC).

DBO på Lægedage i Bella Center

Traditionen tro, var DBO repræsenteret på Lægedage for praktiserende læger i Bella Center i november.

Ny DBOkreds i Aalborg

D. 28. januar afholder Tina Clausen og Grethe Dahlquist fra bestyrelsen informationsmøde om etableringen af en ny kreds i Aalborg. Mødet holdes hos Kræftens Bekæmpelse i Aalborg, og alle er velkomne.

Donationer til DBO 2022 - hvordan gør man?

For at kunne opretholde vores status som non-profit organisation skal vi hvert år dokumentere, at mindst 100 mennesker, hver har doneret mindst 200,- kr. til foreningen. Det er det beløb, som giver os mulighed for fortsat at arbejde for brystkræftsagen.

Vi vil derfor - igen - opfordre alle, der har mulighed for og lyst til det, til at bidrage inden d. 31.12.22 - I kan indbetale via vores formular på hjemmesiden.

HUSK DBO's Årsmøde og Generalforsamling den 11-12 marts 2023 på Hotel Scandic i Kolding

Årsmødets tema er Sundhed og livsglæde efter en brystkræftdiagnose

På programmet er ’Kræft, seksualitet og kærlighed’ v. Signe Lenora Risumlund og Tania Bro; sangworkshop 'Find din stemme og selvværd' v. Janne Wind; og 'Kost og kræft' v. Tobias Schmidt Hansen.

Tilmelding via linket

MBC-gruppen og senfølgergruppen arrangerer

25. marts 2023 er der dagsseminar i Middelfart for alle, der har lyst til at høre om senfølger og blive introduceret til YOGA

DBO's kredse er klar til at møde jer i december og forår 2023

Hvor finder du din lokale DBOkreds?

Vil du være en del af en af DBO's 9 kredse? Så kig på kredssiden og find din lokale kreds. Du kan både læse om de enkelte kredse på hjemmesiden og på de enkelte kredses Facebooksider. På den måde kan du blive en del af det sociale fællesskab ved at deltage i aktiviteter og debatter.

Hvert medlem har en profil på hjemmesiden - log ind med din e-mailadresse

På medlemssiden kan du opdatere dine oplysninger eller melde dig ind. Hvis ikke du allerede har et login kan du indtaste din e-mail og klikke på 'glemt adgangskode', så får du mulighed for at lave en kode.

HUSK at kontrollere at din mailadresse og din adgangskode er stavet korrekt. Hvis man skriver forkert, kan man ikke logge ind!

VI MANGLER STADIG AT FÅ MAILADRESSER PÅ MANGE MEDLEMMER!

DU KAN SENDE DEN TIL DBO@BRYSTKRÆFT.DK

DBOnyt udkommer én gang om måneden, juli er undtaget.

Nyhedsbrevet udkommer i slutningen af måneden. Deadline for materiale og forslag til næste måneds nyhedsbrev er d. 10. i måneden.

Har du forslag til indhold så send det meget gerne til dbo@brystkræft.dk.

Redaktion: Randi Krogsgaard, rakr@brystkræft.dk