Danmarks største endagsmotionsevent bliver afholdt på ny den 28 maj 2018. Der er naturligvis tale om Ladywalk, som organisationen af samme navn, afholder mandag den 28 maj kl. 18.30.

Ladywalk er en vandring, der starter på samme tid i 13 forskellige byer. Du kan deltage i Ladywalk i Aalborg, Agger, Aarhus, Frederikshavn, Haderslev, København, Nakskov, Odense, Rønne, Skælskør, Samsø, Sønderborg, og Tarm. Der er mulighed for at vælge at gå i mellem 7 eller 12 km.

Organisationen startede i 2001 og i 2005 valgte de at støtte kræftens bekæmpelse for brystkræft. Ved sidste års udgave donerede organisationen 750.000 kr. til Hjerteforeningen. Ladywalk støtter op om Endometriose Foreningen og Hjerteforeningen igen i år, men selv om der ikke er hovedfokus på brystkræft, så er det en aktivitet, der støtter de sygdomsramte danske kvinder, der lider af brystkræft.

Der er også brystkræftorganisationer, som stiller op som almindelige eller SUPER hold ved Ladywalk. I skal være mindst 11 deltagere for at stille op som et hold og det koster 140 kr. at deltage i Ladywalk. Hvis du foretrækker at svinge golfkøllen i stedet for at trave afsted, så kan du også deltage i Ladywalk-Golf, som bliver afholdt i Hedensted Golfklub den 28 maj.

Begivenheder som Ladywalk hjælper også med at bekæmpe brystkræft. Sidste år viste forskning at man kan nedsætte væksten af brystkræft ved at dyrke motion. Det er Trygfondens Center for Aktiv Sundhed (CFAS) på Rigshospitalet, der har lavet et celleforsøg samt museforsøg, der undersøger hvordan motion kan bekæmpe brystkræft.

Forskningen viser at hvis man udøver fokuseret motion i en længere periode, så er der mulighed for at sænke inflammatoriske markører, insulin og østrogen i blodet. Dette gælder især hvis man taber vægt ved at træne, men også når du opbygger muskelmasse og får en bedre kondi.

Forskningen viser at motion har mulighed for at have en direkte positiv indflydelse på at kæmpe mod brystkræft. Det er især konditionstræning som f.eks. cykling eller løb, hvor de fleste sveder ekstra meget, der har den bedste effekt på netop den blodændring, der kan være med til at forhindre brystkræftcellerne i at vokse. Derfor kan du slå mange fluer ved et smæk ved at komme i god form før Ladywalk, når du bliver sundere og bekæmper brystkræft på samme tid. Husk det er den langsigtede træning, der tæller. Måske kan dette motivere flere til at slå rekorder ved Ladywalk 2019.