Den største risiko for at få brystkræft er, at vi har bryster

21. apr 2024

Formand Anja Skjoldborg Hansen drøftede brystkræft og alkohol i TV2News

Formand for Brystkræftforeningen Anja Skjoldborg Hansen, blev søndag d. 21. april 2024 inviteret i TV2 News for at kommentere på en rapport fra Kræftens Bekæmpelse, Alkohol og Kræft. Af rapporten fremgår, at de kræftformer, hvor alkohol er årsag til de fleste kræfttilfælde, er bryst- og tarmkræft. 7% af det samlede årlige antal nye tilfælde af brystkræft, svarende til 370 tilfælde, er relateret til alkohol. Derudover fremgår det, at kun få har kendskab til til sammenhængen mellem alkohol og brystkræft.

"Den største risiko for at få brystkræft, er at vi har bryster," sagde Anja og uddybede med forklaringen om, at der er mange risikofaktorer, når det gælder brystkræft, og at hovedparten kan man ikke gøre noget ved. Derudover fremhævede hun, at der jo hvert år er ca. 5000 nye tilfælde af brystkræft og at der således er mere end 90%, der ikke er alkoholrelaterede.

Baggrunden for rapportens konklusion er et dansk studie Updated fraction of cancer attributable to lifestyle and environmental factors in Denmark in 2018, hvoraf det fremgår, at en lang række kræftsygdomme herunder lungekræft og livmodehalskræft i høj grad kan forklares med, at man har været udsat for udefrakommende faktorer. Tobaksrygning forklarer fx. langt hovedparten af alle tilfælde af lungekræft, og infektioner med HPV forklarer næsten alle tilfælde af livmoderhalskræft. Når det drejer sig om brystkræft, er billedet meget anderledes. Her betyder udefra kommende faktorer nemlig meget lidt - kun i omkring 10% af tilfældene.

Den udefra kommende faktor, der betyder mest for udvikling brystkræft, er alkohol, der som sagt synes at kunne forklare 7% af alle brystkræfttilfælde. Langt hovedparten af alle brystkræfttilfælde skyldes forhold, som man har meget svært ved at gøre noget ved.

På denne hjemmeside kan man læse hvilke risikofaktorer ved brystkræft, man ikke kan ændre på, i forhold til faktorer, man kan ændre på: https://www.cdc.gov/cancer/breast/basic_info/risk_factors.htm

Blandt risikofaktorer, man kan ikke kan ændre på, er

• alder
  • arvelig disposition til brystkræft