Danmark har afvist 21 kræftlægemidler ud af 40 på tre år, skriver Dagens Medicin

21. apr 2024

Tyskland har kun afvist 3 af de samme 40 lægemidler

Lederen i Dagens Medicin nr. 3. d. 19.4.2024 har overskriften 'Medicingodkendelse med blind makker', og to følgende artikler har titlerne På tre år har Medicinrådet afvist 21 ud af 40 kræftlægemidler og Medicinrådet møder kritik fra flere sider for at afvise kræftlægemidler . De behandler alle problemerne vedr. manglende anbefalinger af ny medicin i Danmark. Mediet har interviewet Brystkræftforeningens formand Anja Skjoldborg Hansen, formand i DMCG Micheal Borre samt Afdelingslæge, Aarhus Universitetshospital Niels Fristrup. Derudover har adm. Direktør i Kræftens Bekæmpelse Jesper Fisker sendt en kommentar. Og endelig har Lifs koncernchef Ida Sofie Jensen og Medicinrådets formand Jørgen Schøler Kristensen udtalt sig.

Pointen er at de samme 40 nye kræftlægemidler til forskellige kræftdiagnoser er blevet vurderet i flere Europæiske lande. Dagens Medicin har opgjort, hvordan de enkelte lande har vurderet de nye kræftlægemidler og kan se at 21 af de 40 kræftlægemidler er blevet afvist i Danmark, mens England har afvist 10, Frankrig har afvist 7 og Tyskland 3.

Anja Skjoldborg Hansen udtaler, at Medicinrådet er 'blevet virkelig gode til at prioritere, men at de prioriteter for hårdt rent økonomisk." og hun efyerlyser mere gennemsigtighed i forhold til hvormange penge Medicinrådet er villige til at bruge på at forlænge livet hos kræftsyge mennesker. Jesper Fisker mener, at det skaber ulighed, når patienter selv skal finansiere behandling med afviste lægemidler, fordi ikke alle har den mulighed. Niels Fristrup siger, at det koster penge, hvis Danmark skal behandle på niveau med landene omkring os, men at hvis ikke vi gør det, forringes behandlingerne og dette vil utvivlsomt koste menneskeliv. Michael Borre mener, at det er tankevækkende eller bekymrende, at så mange lægemidler ikke kommer danskere til gode. Og Ida Sofie Jensen har svært ved at se, at vi i Danmark har en viden om de afviste lægemidler, som de ikke har i andre lande.

Medicinrådets svar er, at man siger nej i sager, indtil lægemiddelvirksomheden kan dokumentere effekten eller er villig til at sætte prisen ned, så den afspejler effekten.