Brystkræftforeningens Nyhedsbrev September 2024 - Dansk
30. sep 2024

Brystkræftforeningens Nyhedsbrev September 2024

Med billedet af de mange begejstrede deltagere i fejringen af vores 25 års jubilæum og den 16. Nordiske Brystkræftkongres i København, siger vi et stort tak for den store tilslutning til begge dele og tak til vores foredragsholdere for gode, inspirerende oplæg på kongressen.

Vores medlemsmagasin Brystkræft udkom den 21. september og blev dermed vores jubilæumsmagasin. Her kan man bl.a. læse om Brystkræftforeningens historie gennem 25 år.

Vi byder velkommen til Brystkræftforeningens 10. lokalkreds, som ligger på Djursland. Den er oprettet på initiativ af Katrine Sørensen, der allerede i et halvt års tid har lavet arrangementer på Djursland i samarbejde med Kreds Aarhus!

I foråret lancerede vi flere medlemskategorier: Almindeligt medlem, husstandsmedlem, pensionistmedlem, og pensionist husstandsmedlem. Nu er tilmeldingsmodulet på hjemmesiden også klar, så man kan vælge kategori, når man melder sig ind.

Vi sender fortsat medlemsmagasinet Brystkræft ud til alle medlemmer, men flere har ønsket at få mulighed for IKKE at modtage det trykte magasin for at spare porto og papir. Som noget nyt kan man nu ved log-in på sin egen side frasige sig at få tilsendt et trykt eksemplar af magasinet.

God læsning!

25 års jubilæum i et solbeskinnet København

Der var stor begejstring blandt jubilæumsgæsterne, der havde meldt til til kanaltur fra Frederikskaj til Den Sorte Diamant d. 20. september. Vejret var perfekt, der var liv i kanalerne og de så frem til en festlig aften med skuespil, en rejse gennem tiden vedrørende behandling af brystkræft, korsang og reception.

En sang til os med brystkræft

'Vi synger altid sammen har gjort det i 25 år, hvorfor har vi egentlig ikke vores egen sang,' ordene var formand Anja Skjoldborg Hansens. Hun synger i koret Koriosum, og der var ikke langt fra tanke til handling. Der blev udskrevet en konkurrence, og der kom et varieret udbud ind af sange til Brystkræftforeningen. Valget faldt på Herdis Lystbæk Andersens sang 'Her er er sted', som blev sunget af Koriosum ved Brystkræftforeningens 25 års jubilæum.

Anja Skjoldborg Hansen og Herdis på scenen i den Sorte Diamant.

Hvorfor mig? Et teaterstykke om oplevelsen af at få kræft

Christina Selden fik brystkræft og i 2021 debuterede hun med et teaterstykke, baseret på hendes oplevelser ved at få kræft. I 2022 viste hun stykket på Brystkræftforeningens årsmøde og ved jubilæet den 20. september 2024 havde vi inviteret Christina til at spille stykket på engelsk.

Se Christinas turnéprogram her.

En festlig, farverig og inspirerende kongres

Det man husker mest, er måske dansen lørdag aften, for det gjorde indtryk at se så mange glade kvinder fra nordens brystkræftforeninger danse til latinamerikanske rytmer. Det blev i det hele taget en festlig kongres med videndeling, ny information, debat, spørgsmål, sjov og hygge.

Ny lokalkreds på Djursland

Katrine Sørensen danner Brystkræftforeningens 10. kreds på Djursland

Magasinet Brystkræft er udkommet

I dette vores jubilæumsnummer bringer vi et interview med den længst siddende formand i foreningens historie og sætter fokus på vores aktuelle mærkesager. Derudover er der artikler om hjernen, mindfulness, kolesterolsænkende medicin, og hvordan det er at være mor til en datter med brystkræft.

Ønsker du ikke at modtage det trykte blad, men har det fint med at læse det som PDF, kan du nu afmelde bladet ved at logge ind på din medlemsside.

Læser du dette og er du ikke medlem - endnu?

Brystkræftforeningen har åbnet for at alle kan melde sig ind i foreningen, uanset om de har brystkræft eller ej. Det betyder at dem, der vil støtte en god sag har mulighed for at gøre det via et medlemskab. Du er meget velkommen.

Som noget nyt kan du vælge om du vil have vores magasin tilsendt eller om du vil læse det på hjemmesiden. Du kan også logge ind på din medlemsside og afmelde bladet hvis ikke du vil have det trykte eksemplar med posten.

Vis du støtter Brystkræftforeningen - check webshoppen

Casual T-shirt i 100% kæmmet økologisk bomuld. Single jersey

150 kr.

Fås i Brystkræftforeningens webshop!

Så indsamler vi igen

Som non-profit organisation skal Brystkræftforeningen hvert år dokumentere, at mindst 101 mennesker hver har doneret mindst 200,- kr. til foreningen inden d. 31.12!

Hvis du vil støtte os, kan du indbetale enten

• Via formular på hjemmesiden.
  • Via Mobile Pay nr. 25207/ skriv navn og mrk. støtte

Vidste du?

Adobe Stock

... at hvis ikke du efterlader dig en ægtefælle, samlever eller børn, er det muligt at spare dine arvinger for en del af arveafgiften samtidig med, at du donerer et beløb til en velgørende forening fx Brystkræftforeningen. Dette er muligt, fordi velgørende organisationer ikke betaler boafgift eller gaveafgift.

Hvor finder du din lokale kreds?

Vil du være en del af en af Brystkræftforeningens lokalkredse? Så kig på kredssiden og find din lokale kreds. Du kan både læse om de enkelte lokalkredse på hjemmesiden og på de enkelte lokalkredses Facebooksider. På den måde kan du blive en del af det sociale fællesskab ved at deltage i aktiviteter og debatter.

Mød Brystkræftforeningens kredse i 2024

Hvert medlem har en profil på hjemmesiden - log ind med din e-mailadresse

På medlemssiden kan du opdatere dine oplysninger eller melde dig ind. Hvis ikke du allerede har et login kan du indtaste din e-mail og klikke på 'glemt adgangskode', så får du mulighed for at lave en kode.

HUSK at kontrollere at din mailadresse og din adgangskode er stavet korrekt. Hvis man skriver forkert, kan man ikke logge ind!

VI MANGLER STADIG AT FÅ MAILADRESSER PÅ MANGE MEDLEMMER!

DU KAN SENDE DEN TIL Kontakt@brystkraeft.dk

Vil du være medlem af Brystkræftforeningen? ALLE er velkomne.

Du kan melde dig ind i Brystkræftforeningen på vores hjemmeside - klik på dette link og du finder en formular, du skal udfylde.

Bemærk: Du betaler medlemsgebyret ved tilmelding enten ved brug af Dankort ELLER ved at sætte kryds i FAKTURA.

VIGTIGT: BRUG FORMULAREN FOR AT BLIVE REGISTRERET OG BRUG IKKE BRYSTKRÆFTFORENINGENS KONTONUMMER !

Brystkræftforeningens nyhedsbrev udkommer én gang om måneden, juli er undtaget.

Nyhedsbrevet udkommer i slutningen af måneden. Deadline for materiale og forslag til næste måneds nyhedsbrev er d. 10. i måneden.

Har du forslag til indhold, så send det meget gerne til kontakt@brystkraeft.dk.

Alle også ikke-medlemmer kan abbonnere på Brystkræftforeningens nyhedsbrev. Får du det ikke allerede, Så kan du TILMELDE dig nyhedsbrevet her.

Redaktion: Randi Krogsgaard, rakr@brystkraeft.dk