En festlig og informativ kongres i lyserødt
Camilla, Norge, Brynja, Island, Anu, Finland og Susanne, Sverige diskuterer screening
En festlig og informativ kongres i lyserødt

26. sep 2024

Brystkræftforeningen i Danmark var d. 21-22 september 2024 vært for den 16. Nordiske Brystkræftkongres i København med ca. 170 deltagere. Brystkræftforeningerne fra Island, Færøerne, Norge, Sverige og Finland, kom til København og deltog i kongressen med hver sin delegation. Kiggede man udover kongressalen signalerede den dominerende lyserøde farve på festlig vis det fællesskab, de nordiske landes foreninger har. Programmets emner brystkræftscreening, senfølger, fælles beslutningstagen og metastatisk brystkræft, var relevante for alle, der deltog aktivt med kommentarer og spørgsmål.

Alle seks lande gav en status på diagnostik og behandling i deres respektive land, hvor forholdene i de forskellige lande er end på nogle punkter og forskellige på andre.

Fokus var også på metastatisk brystkræft i de forskellige lande, hvor et fælles problem er manglende adgang til nye effektive lægemidler. Det betyder, at de nordiske lande alle på forskellige måder gør en stor indsats for at gøre opmærksom på forholdene for kvinder, der har fået metastatisk brystkræft . Som led i programmet gav Danmark, Norge, Sverige og Finland et indblik i hvilke virkemidler, de enkelte lande bruger for at oplyse offentligheden og råbe politikerne op.

Professor Per Hall fra Karolinska i Stockholm holdt et interessant foredrag om, hvordan fremtiden kan se ud vedr. screening for brystkræft, hvor han bl.a. havde forslag om at bruge kontrastbaseret mammografi hos kvinder med tæt brystvæv, for at sikre, at evt. knuder bliver opdaget i tide. Traditionel mammografi afslører nemlig ikke brystkræftknuder hos kvinder, fortrinsvis yngre, med tæt brystvæv. Efterfølgende var der debat om de muligheder, der synes at være for at optimere diagnostik af brystkræft

Professor Anders Bonde Jensen, Aarhus Universitet, gennemgik de senfølger, man kan opleve efter behandling for brystkræft. Marianne Nord, stifter af den danske Senfølgerforening og repræsentanter fra de øvrige lande drøftede forholdene i de forskellige lande og besvarede spørgsmål fra salen. Senfølger har ikke altid været på dagsorden, alene af den grund at brystkræftramte tidligere ikke levede længe nok til at få senfølger. Bedre diagnostik og behandling som giver længere levetid, betyder imidlertid, at der kan opstå generende følger af behandlingen, og det skal sundhedsvæsenet forholde sig til. Marianne Nord kunne fortælle, at der nu er kommet et professorat i senfølger i Danmark, ligesom der er flere klinikker, der tager sig af senfølger efter kræft.

I Danmark foregår der forskning og udvikling inden for feltet 'fælles beslutningstagen' et emne, der ikke er så velkendt i de øvrige nordiske lande. Der var stor interesse for Bettina Mølri Knudsens præsentation af sin forskning inden for emnet. Bettina, der er PhD studerende ved Sygehus Lillebælt, har på baggrund af sin forskning i fælles beslutningstagen udviklet redskaber til at facilitere den alvorlige samtale om svær sygdom mellem læge og patient.

Efter kongresmiddagen lørdag aften indtog bandet the Latin Clásico scenen og spillede op til dans. Det faldt i selskabets smag, og der gik ikke lang tid, før gulvet var fyldt af dansende kvinder.

Ved afslutningen af kongressen søndag middag fik Susanne Dieroff Hay, Sverige overrakt en stafet af Anja Skjoldborg Hansen, Danmark - stafetten markerer, at det svenske Bröstcancerforbundet vil være vært for næste brystkræftkongres i 2026.

Fotos: Fotograf Jesper Ludvigsen