Overvejer du at testamentere til en almennyttig forening?

Hvis du overvejer at betænke Dansk Brystkræft Organisation i dit testamente, får du mulighed for at bidrage til vores arbejde for at fremme brystkræftsagen, herunder mental støtte til brystkræftramte, fokus på diagnostik og behandling og senfølger, arbejde og familie.

Ved at oprette testamente kan du også gøre det nemmere for dine pårørende, så de ikke er i tvivl om hvad du ønsker, der skal ske med dine penge.

Hvis du har brug for at drøfte dette med en advokat, kan vi henvise dig til vores advokat. Send en mail til rakr@brystkraeft.dk og vi kan hjælpe dig videre.

Hvis du ikke efterlader dig en ægtefælle, samlever eller børn, er det muligt at spare arvingerne for en del af arveafgiften samtidig med, at du donerer et beløb til en velgørende forening fx DBO. Dette er muligt, fordi velgørende organisationer ikke betaler boafgift eller gaveafgift.

30%-reglen er til gavn for alle. Arvingerne får en større andel af arven udbetalt og samtidig modtager den velgørende forening et beløb.

Løsningen kaldes ”30 %-reglen” og fungerer på den måde, at foreningen modtager 30% af arveladers arv mod at foreningen afholder arveafgiften for de øvrige arvinger.

Normalt overstiger arveafgiften for arvingerne 30%, hvis man ikke anvender 30% reglen.

Anvender man 30% reglen, vil arvingerne få udbetalt 70% af arven. Dette medfører en samlet besparelse af arveafgiften.

Efter at alle afgifter for arvingerne er betalt, vil den velgørende foreningen modtage ca. 5% af den samlede arv.

Støt Brystkræftforeningen ved dødsfald

Det er muligt at støtte Brystkræftforeningen i forbindelse med dødsfald.

Det kan man gøre ved at tilkendegive, at deltagere ved begravelse kan indbetale et beløb på Brystkræftforeningens Mobile Pay nr. 25207 mrk/'navn på afdøde'