Brystkræftforeningen fejrer 25 års jubilælum

19. sep 2024

Fokus i 1999: Landsdækkende screening for brystkræft
Fokus i 2024: Adgang til de nyeste lægemidler, der giver forlænget overlevelse

19. september 2024: Patientforeningen de Brystopererede, blev dannet ved årsskiftet 1999 med specifikt fokus på at øge synligheden af brystkræftramte og at arbejde politisk for at sikre landsdækkende mammografiscreening og dermed forbedret og tidlig diagnostik af brystkræft hos danske kvinder.

”Det fokus, der var, da patientforeningen blev dannet i 1999 er fundamentet for Brystkræftforeningen i dag,” siger Brystkræftforeningens formand Anja Skjoldborg Hansen. Allerede dengang stod det klart, at intensiv forskning i forbedret behandling ville være vejen frem til at sikre en stadigt bedre overlevelse hos de kvinder, der får sygdommen.

I 2024 er der forbedrede muligheder for livsforlængende behandling, kunstig intelligens gør det muligt at stille mere præcise diagnoser, og brystkræftramte er synlige i samfundet.

”Vi ser frem til nogle spændende år, hvor vi forhåbentlig kommer tættere på målet, at man dør med brystkræft og ikke af sygdommen,” siger Anja Skjoldborg Hansen.

I dag får 1 ud af 8 kvinder får brystkræft, samtidig går det stærkt med at udvikle nye effektive lægemidler, der er mere personlige og giver ekstra levetid i forhold til tidligere. Danmark har imidlertid et selvskabt, paradoksalt problem, for man frygter nærmest nye forbedrede behandlinger. Flere lægemidler, som er godkendt af European Medicines Agency (EMA), et taget i brug af landene omkring os, men danske kvinder kan ikke kan få gavn af dem. Argumentet for ikke at godkende disse lægemidler til standardbehandling er at der er manglende evidens for, at behandlingerne forlænger overlevelsen.

” Vi kan ikke acceptere et menneskesyn, hvor samfundet finder det for dyrt at sikre den bedste behandling af en folkesygdom som brystkræft. Alt andet lige er det en fordel for samfundet, at aktive kvinder ikke dør fra deres børn og ægtefæller, at arbejdsmarkedet ikke mister arbejdskraft og at gode skatteborgere ikke falder fra i en forholdsvis ung alder,” siger Anja Skjoldborg Hansen.

Jubilæet markeres ved en reception i den Sorte Diamant. I weekenden d. 21.-22. september er Brystkræftforeningen vært for den 16. Nordiske Brystkræftkongres med deltagelse af repræsentanter for brystkræftforeninger i de seks nordiske lande samt deltagelse fra Grønland.

For yderligere information kontakt venligst

Sekretariatschef Randi Krogsgaard
rakr@brystkraeft.dk – tlf. 20488384