Børn af (bryst)kræftramte har brug for støtte

I Danmark lever omkring 76.000 kvinder med en brystkræftdiagnose, og hvert år kommer 4.900 nye kvinder til. 85% af disse kvinder er og bliver mødre. Består familien af gennemsnitligt 1,7 børn, bliver mere end 85.000 børn psykisk påvirket, når mor får brystkræft.

Som det er i dag, bliver børn ikke automatisk tilbudt støtte, når deres mor bliver ramt af brystkræft. Det er problematisk, fordi disse børn har brug for hjælp. De reagerer typisk ved at isolere sig og tumle med problemerne alene, og der er en stor risiko for, at vi som samfund overser alt for mange børn og unge, som har behov for hjælp.

Børns angst og frygt for at miste en forælder kan præge hele deres barndom og ungdom og sætte varige spor i voksenlivet. Det er ikke rimeligt. Brystkræftforeningen satte fokus på problemstillingen i 2016 med en kampagne, der tager udgangspunkt i en lille film, hvor tre børn, Mikkel, Aimee og Anders, fortæller, hvordan de har oplevet, at deres mor fik en brystkræftdiagnose.

Siden er der kommet mere fokus på børn af kræftramte, børn hvis forældre er syge. Vi samler information og historier på denne side.

Radiointerview i anledning af foredrag i Kreds Vendsyssel

Randi Krogsgaard (Formand for DBO fra 2013-2017) gav interview i DR Nordjylland i anledning af et foredrag, hun holdt i Kreds Vendsyssel om børn af brystkræftramte i 2019