Ung med brystkræft

Sandsynligheden for at få brystkræft, når man er omkring 30 er langt mindre end hvis man er omkring 60. Til trods for dette, sker det, at unge kvinder får brystkræft.

Når man får brystkræft som ung er sygdoimmen ofte mere agressiv og kan spredes sig hurtigere end, hvis man er ældre når man får diagnosen. Dertil kommer, at yngre kvinder ikke altid får diagnosen hurtigt, bl.a. fordi de på grund af deres alder ikke indgår i screeningsprogrammet. I Danmark bliver man først tilbudt at indgå i screeningsprogrammet for brystkræft, når man er 50 år. En anden ting er, at det kan være vanskeligere for lægerne at finde brystkræft hos unge kvinder, fordi deres brystvæv er tættere end hos ældre kvinder. Kræftknuder viser sig ikke så godt på en mammografi hos kvinder med tæt brystvæv.