Psykologhjælp

Psykosocial psykologi eller psykoonkologer findes ikke i samme omfang i Danmark som fx Tyskland og USA, hvor psykologerne er tilknyttet de onkologiske afdelingere på linje med psykiatere. Det giver en stor fordel i forhold til at forstå den medicinske baggrund for og indfaldsvinkel til kræftsygdommene. Psykologerne kan derfor både yde hjælp til både kræftramte og deres pårørende og og i dialogen med det sundhedsfaglige personale. I USA er psykologi et anerkendt redskab på The National Cancer Institute og bruges på flere og flere amerikanske kræftklinikker.

I Danmark kan man få tilskud til psykologhjælp, hvis man henvises fra egen læge. Henvisningen kan benyttes til psykologbistand hos psykologer der har overenskomst med sygesikringen.