Personlig medicin - målrettet diagnostik og behandling

Personlig medicin eller målrettet medicinsk behandling udvikler sig voldsomt disse år og er et vigtigt diagnostisk og behandlingsmæssigt redskab i forhold til mange sygdomme.

Kræftforskere og læger har vist vejen og i dag er der taget mange personlige medicinske behandlinger i brug. Nogle af disse behandlinger har ført til gode resultater for kræftramte i Europa.

Personlig medicin er imidlertid også kompleks, når man sammenligner med eksisterende behandlingsformer.

Derfor er det vigtigt at man som kræftramt er velinformeret om de muligheder og udfordringer som personlig medicin byder på, så man kan tage de bedste beslutninger om ens personlige behandling på et velinformeret grundlag.

Den europæiske sammenslutning for kræftramte (European Cancer Patient Coalition ECPC), har publiceret en guide til kræftramte om personlig medicin.

Hvad er personlig medicin? Og hvordan deltager man i forskning inden for personlig medicin.

Guiden er på engelsk - download den ved at klikke på overskriften

ECPC har også udgivet en mindre folder om personlig medicin med ti nøglespørgsmål, man kan stille sin læge om den målrettede behandling. Download folderen her.

De spørgsmål, man ifølge folderen fx kan stille, når man skal behandles for kræft, er:

• Er der nogen muligheder for at behandle min kræftsvulst med personlig medicin?
  • Er denne behandling en mulighed for mig her på hospitalet?
  • Jeg vil gerne have mulighed for at blive behandlet med personlig medicin, hvad vil det indebære?
  • Hvis mine prøver viser, at en specifik personlig medicinsk behandling vil være en mulighed for mig - hvad skal der så ske?
  • Hvis mine prøver viser, at personlig medicin ikke er en mulighed for mig - hvilke andre muligheder har jeg så?
  • Hvor ofte har man her på hospitalet behandlet syge med personlig medicin, og hvordan ser resultaterne ud sammenlignet med andre hospitaler i min region/ i landet?
  • Er er nogen bivirkninger ved at få personlig medicin? I givet fald hvad er det for bivirkninger, og hvordan vil de blive håndteret dem?
  • Hvordan og hvornår kan jeg vide at min behandling har virket?
  • Kan I henvise mig til troværdig information og kilder, som kan hjælpe mig i min beslutning og være med til at holde mig opdateret om den seneste udvikling inden for personlig medicin.

National strategi for personlig medicin

Regeringen og Danske Regioner lancerede i marts 2021 i fællesskab en opdateret national strategi for personlig medicin, som er målrettet behandlingen af den enkelte syge person.

Den nye strategi vil sikre, at danskere får mere præcise diagnoser og mere effektiv behandling med færre bivirkninger, når de bliver syge.