Borgerforslag om nedsættelse af screeningsalder

25. aug 2024

Tidligere screening for brystkræft er en af Brystkræftforeningens mærkesager

I december 2022 stillede en anonym kvinde et borgerforslag om at udvide aldersspektret for mammografiscreening i Danmark til at omfatte kvinder fra 40 år. Forslaget vandt ikke gehør, fordi det ikke fik den nødvendige tilslutning.

I august 2024 havde TV2 et indslag om et nyt borgerforslag vedrørende screeningsalder stillet af en kvinde, som blev diagnosticeret med brystkræft som 46-årig. Hun indgik dermed endnu ikke i det danske screeningsprogram, der omfatter kvinder fra 50-69 år.

Borgerforslaget lægger op til, at man skal starte screening ved 45 års alderen i stedet for 50 år. Dette for at kunne påvise brystkræft så tidligt som muligt.

Indslaget i TV2, som omfatter et interview med kvinden, der har stillet borgerforslaget, rummer også interview med Ilse Vejborg, cheflæge på Herlev- og Gentofte Hospital og screeningschef for brystkræftscreeningsprogrammet i Region Hovedstaden. Ilse Vejborg argumenterer for at bibeholde 50 år som starttidspunkt i screeningsprogrammet, men ønsker i stedet at udvide aldersspektret i den anden ende. Begrundelsen for dette er, at screening har vist sig mere effektiv til at nedsætte brystkræftdødeligheden hos kvinder, der er fyldt 50 år. Derfor bør man først overveje at forlænge tilbuddet om screening for brystkræft til kvinder op til 74-års alderen, inden man tænker på at sænke aldersgrænsen, mener Ilse Vejborg. Begrundelsen er at kvinder, der er fyldt 70 gennemsnitligt vil have 19 leveår tilbage, så fordelene ved at screene vil opveje ulemperne.

Ilse Vejborg mener til gengæld, at ideen med at sænke aldersgrænsen for screening er problematisk, fordi det kan være kompliceret at screene yngre kvinder. Yngre kvinder har nemlig ofte tæt brystvæv, som gør det svært at opdage kræftknuder ved mammografi, også selv om kvinderne kan mærke dem. "Det giver en falsk tryghed at screene de unge, fordi man risikerer at overse kvinder, der har brystkræft, fordi man ikke kan se det ved en mammografi," siger Ilse Vejborg til TV2.

Tæt brystvæv er en risikofaktor!

Det, der ikke fremgår i TV2s indslag er, at tæt brystvæv er en risikofaktor. Kvinder med tæt brystvæv har en fire gange øget risiko for at få brystkræft end kvinder med mindre tæt brystvæv, og mindre end 50% chance for at en knude bliver opdaget ved mammografi.

Brystkræftforeningen har den holdning, at kvinder skal have mulighed for at blive screenet tidligere og få tilbudt information om, at de har tæt brystvæv. Får de det, kan de selv kan tage affære og blive undersøgt med metoder, der kan identificere en kræftknude i tæt brystvæv, som fx ultralydsscanning eller MR scanning.

Ingen af delene sker i Danmark i dag. Kvinder får ikke mulighed for at få information om, at de har tæt brystvæv, og bliver man ikke screenet fra fx 40 års alderen, får man ikke mulighed for at konstatere, om man har tæt brystvæv. Derudover tilbyder man ikke kvinder med tæt brystvæv yderligere undersøgelser i form af scanninger for at se, om man kan påvise en knude, som kvinden måske selv har kunnet mærke.

Man kan godt selv mærke en knude i tæt brystvæv, selv om den ikke kan ses på mammografi.

STØT BORGERFORSLAGET! Deadline 23.11.24

Find borgerforslaget her

Læs mere om tæt brystvæv her

Se og læs TV2s dækning af borgerforslag her