Brystkræft og arbejdsliv

Alle fortrinsvis kvinder i alle aldre kan få brystkræft. De modtager forskellige former for behandling helt afhængig af hvilken type brystkræft de har, hvilket stadie den er i mv. Men fælles for alle er, at behandlingsmulighederne bliver bedre og bedre. Dette betyder at så godt som alle brystkræftramte vil vende tilbage til en dagligdag, der ligner det den var før, bortset fra de erfaringer både fysisk og psykisk som brystkræften har medført. Erfaringer som enten giver sig udtryk i fysiske senfølger eller som ar på sjælen. Meget af det er noget som omgivelserne måske ikke lægger mærke til eller anerkender. For man ser måske ud som man plejer.

Men alt er ikke som det plejer at være, og den almindelige dagligdag, som for de fleste af os omfatter et arbejdsliv, kan være vanskelig at leve op til. det kan være svært at klare alt som før og der er behov for en forståelse fra omgivelsernes side, som ikke altid eksisterer og som det kan vælre svært at bede om.

Dansk Brystkræft Organisation har fokus på denne problemstilling og det vi skriver eller andre skriver om emnet vil vi samle på denne side.