Parforhold

Det er svært at være partner til en kræftramt, for forholdet kan pludselig blive præget af modstridende følelser - man får ikke den opmærksomhed, man plejer at få. Og samtidig er man ked af det og rædselsslagen for at miste sin partner. Partneren ændrer status i familien til at skulle være den stærke samtidig med at vedkommende selv er svækket.

Den brystkræftramte kvinde har ikke overskud til at tage sig af partneren - specielt hvis der også er børn, som lider under familiens situation. De fleste kvinder, mødre, der bliver ramt af brystkræft, vil være rædselsslagne for at dø fra deres børn - det bliver måske det altoverskyggende og partneren - faderen - træder i baggrunden i forhold til omsorg og opmælrksomhed.

Parforholdet kan derfor komme på en alvorlig prøve, når den kvindelige part og måske mor bliver kræftsyg.