Medicinrådet: Brystkræftforeningen søger patientrepræsentant til fagudvalg for brystkræft
Adobe Stock

04. sep 2024

Vil du tale patienternes sag i vurdering af nye medicinske behandlinger af brystkræft? Og er du nysgerrig på, hvordan ny medicin godkendes i Danmark?

Vi søger en repræsentant der kan bidrage med viden om, hvordan det er at blive behandlet for brystkræft, herunder vurdering af balancen mellem effekt og bivirkninger og også gerne inddrager viden om andre patienters oplevelser. Du indgår i sagsbehandlingen på møder i fagudvalget, sammen med bl.a. speciallæger. Du må forvente en del mødeaktivitet, der ligger inden for alm. arbejdstid (i nogle perioder op til en dag pr måned), samt en del læsestof af videnskabelig karakter (ofte på engelsk).

Om dig:

• Du har evne til at sætte dig ind i kompliceret videnskabeligt stof (på engelsk), gerne med en akademisk baggrund inden for sundhedsvidenskab, farmaceutisk videnskab, naturvidenskab eller økonomi.
  • Du har personlig erfaring med medicinsk behandling af brystkræft, der ligger mindst 1 og højst 10 år tilbage.
  • Du brænder for at tale på vegne af alle patienter, og er ikke bange for at tage ordet, også i faglige fora.
  • Du er nysgerrig på de processer der styrer godkendelse af nye kræftbehandlinger.
  • Du har tid til at afsætte den nødvendige tid til møder i fagudvalget.
  • Du er ikke inhabil, dvs. fx aktivt involveret i eller har aktier i virksomheder der udvikler lægemidler
  • Du er indstillet på at indgå i et politisk udvalg under Brystkræftforeningens bestyrelse med møder efter behov (med respekt for den tavshedspligt du i øvrigt vil være underlagt i fagudvalget).

Send din motiverede ansøgning (½-1 side, evt. plus CV) til: Formand Anja Skjoldborg Hansen på: formand@brystkraeft.dk senest fredag d. 13. september kl. 12.

Læs mere om den formelle rolle og krav til fx habilitet her: Patientrepræsentant i fagudvalg (medicinraadet.dk)

NB! Når du deltager i fagudvalgsmøder og i introduktionskurset, kan du få godtgjort følgende:

• transport- og parkeringsudgifter inden for Medicinrådets regler for kørselsgodtgørelse. Du skal være opmærksom på at kunne dokumentere dine udgifter med kvitteringer.
  • mødediæter for hele eller halve dage (skattepligtigt).
  • godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste mod dokumentation (skattepligtigt).

Læs hvordan du kan få godtgørelse: Medicinrådets retningslinjer for kompensation af udgifter