Kreds Roskilde

Vi mødes 3 mandage henholdsvis forår og efterår kl. 19-21, medmindre andet annonceres.

Hvis ikke andet er nævnt, foregår møderne hos

Kræftens Bekæmpelse: Gormsvej 15, Roskilde.

Kredse

Mød os på Facebook

Afholdte arrangementer

Senfølgeforeningen – et godt liv med og efter kræft

Mandag d. 18. oktober havde Brystkræftforeningen i Roskilde besøg af Charlotte Hammer fra Senfølgeforeningen.

Senfølger er et område i vækst, fordi vi er mange med kræft, som lever længe efter endt behandling. Her er det også vigtigt, at vi lever godt, hvilket betyder, at vi skal have hjælp til de følger, som kan komme af og efter behandling. Senfølgeforeningen mener, at det er mellem 60-80%, som har større eller mindre senfølger, og derfor er det selvfølgeligt vigtigt, at de bliver behandlet.

Senfølger kan være både fysiske, psykiske eller sociale.

Flere i gruppen fortalte om udfordringerne i, at det er egen læge, som vi bør have mest kontakt til, men som oftest kender de ikke til vores behandlingsforløb, og lægerne har ikke megen erfaring med kræftbehandling. Så der er en opgave i at ”oplære” dem i den viden og de erfaringer, vi får.

Charlotte Hammer gav det råd, at vi skal skrive senfølger ned, så de kan dokumenteres. Vi kan selv tilføje dem på Min Sundhedsplatform, og på den måde kommer de i journalen.

Vi kan kontakte egen kommune for at høre, hvilke tilbud der er til. Det kan være forskelligt om vi har behov for træning eller at komme med i en samtalegruppe.

Der er også mange aftenskoler, som har tilbud om mindfulness eller yoga. Det kan vi havde glæde af, og der kan vi være ”en almindelig deltager” uden fokus på sygdom.

Senfølgeforeningen har gratis rådgivning, som kan søges på nettet, ligesom Charlotte Hammer viste forskellige youtube film, som vi kan se hjemme. Så der er meget god information at få.