Den gode søvn

D. 18. marts 2024 havde kreds Roskilde besøg af Senfølgeklinikken fra Roskilde Sygehus.

Man kan blive henvist til den af egen læge eller af onkologisk afdeling, hvis man 6 mdr. efter endt behandling har store senfølger.

30-50% af alle kræftramte har problemer med at sove, så derfor bliver der jævnligt tilbudt forløb i kognitiv adfærdsterapi med fokus på gode søvnvaner og viden om søvn. F:eks. er det almindeligt at mange vågner flere gange i løbet af natten, og "ældre" har mindre brug for søvn end yngre. Søvnbehovet er individuelt og kan ændre sig gennem livet.

Men søvn er vigtig. Sengen skal bruges til søvn og sex, og hvis man ligger mere end 20 min uden at kunne sove, skal man stå op, så søvnpres kan opstå. Søvn er en biologisk og automatisk proces, men vi kan hjælpe med skabe de bedste betingelser for at kunne falde i søvn, og det må ikke være en kamp.

https://www.cancer.dk/hverdag/dit-liv-med-kraeft/ kan man finde flere gode råd, ligesom vi blev opfordret til at undersøge, om egen kommune har tilbud til dem, med søvnproblemer

Mindfulness kan gøre en forskel

Februarmødet i Brystkræftforeningen havde Mindfulness som tema. Det var mindfulnessinstruktør Berit Wiese, som stod for aftenen. Hun har gennem et langt liv som sygeplejerske arbejdet med kræftpatienter, og i foråret 2023 oplevede hun selv at blive ramt af brystkræft.

Så der var stor erfaring af øse af, når hun fortalte om, hvorfor det er godt at leve ”mindfult”.

”Mindfulness udvikles ved med vilje at være bevidst opmærksom - på en vedholdende og ikke dømmende måde – på det, som foregår i kroppen, i sindet, og i verden omkring dig.” sagt af Jon Kabat-Zin, som er bagmanden bag mindfulness.

Alle kan mindfulness, men det bliver bedre ved træning, for der er så mange fristelser til ikke at være til stede i nuet, at vi glemmer at give os selv den ro, som der er behov for.

Berit Weise har gennemgået en certificeret uddannelse i mindfulness, så der er sikkerhed for, at det virker. Men som med meget andet skal der træning til. Det gælder det fysiske, men det gælder også det psykiske. Ingen vil uden træning give sig i kast med et halvt eller helt maraton. På samme måde kan det være udfordrende at give sig til at meditere i halve timer ad gangen uden forberedelse. Men at give sig selv 5 min i køen i Netto med fokus på at være til stede uden krav eller stå stille et øjeblik på gåturen, kan være med til at træne evnen til at være i ro, som er forudsætningen for at mindske tankemylder, som mange er udfordret af.

Vi prøvede en enkelt øvelse, som var at stå på et ben, først det ene, derefter det andet. Måske skulle der et ryglæn som sikkerhed, men det var en god øvelse, for når koncentrationen gik på balancen, så var det svært at tænke på andet.

En god aften med en oplevelse af, at det med mindfulness måske ikke kræver meget andet end en beslutning til at give sig selv ro-pauser i løbet af dagen. Og vil jeg mere, kan jeg jo altid finde et træningshold.

Berit Weise svarer gerne på spørgsmål. Kan kontaktes via hjemmesiden www.Metacom.dk

Kreds Roskilde

Vi mødes 3 mandage henholdsvis forår og efterår kl. 19-21, medmindre andet annonceres.

Hvis ikke andet er nævnt, foregår møderne hos

Kræftens Bekæmpelse: Gormsvej 15, Roskilde.

Kredse

Mød os på Facebook

Afholdte arrangementer

Senfølgeforeningen – et godt liv med og efter kræft

Mandag d. 18. oktober havde Brystkræftforeningen i Roskilde besøg af Charlotte Hammer fra Senfølgeforeningen.

Senfølger er et område i vækst, fordi vi er mange med kræft, som lever længe efter endt behandling. Her er det også vigtigt, at vi lever godt, hvilket betyder, at vi skal have hjælp til de følger, som kan komme af og efter behandling. Senfølgeforeningen mener, at det er mellem 60-80%, som har større eller mindre senfølger, og derfor er det selvfølgeligt vigtigt, at de bliver behandlet.

Senfølger kan være både fysiske, psykiske eller sociale.

Flere i gruppen fortalte om udfordringerne i, at det er egen læge, som vi bør have mest kontakt til, men som oftest kender de ikke til vores behandlingsforløb, og lægerne har ikke megen erfaring med kræftbehandling. Så der er en opgave i at ”oplære” dem i den viden og de erfaringer, vi får.

Charlotte Hammer gav det råd, at vi skal skrive senfølger ned, så de kan dokumenteres. Vi kan selv tilføje dem på Min Sundhedsplatform, og på den måde kommer de i journalen.

Vi kan kontakte egen kommune for at høre, hvilke tilbud der er til. Det kan være forskelligt om vi har behov for træning eller at komme med i en samtalegruppe.

Der er også mange aftenskoler, som har tilbud om mindfulness eller yoga. Det kan vi havde glæde af, og der kan vi være ”en almindelig deltager” uden fokus på sygdom.

Senfølgeforeningen har gratis rådgivning, som kan søges på nettet, ligesom Charlotte Hammer viste forskellige youtube film, som vi kan se hjemme. Så der er meget god information at få.