Hedeture

Mange rammes af hedeture efter endt behandling. Læs her om hvad du selv kan gøre.

Hedeture efter kemobehandling og efterfølgende anti-hormonbehandling er et stort problem for mange kvinder, der er behandlet for brystkræft.

I mit daglige arbejde som rådgivende sygeplejerske på Kræftens Bekæmpelses Rehabiliteringscenter Dallund på Fyn, møder jeg næsten hver uge kvinder, der døjer med mange hedeture i løbet af døgnet. De ønsker alle at vide, hvad der kan gøres for at mindske hedeturene. Med den viden, man har i dag, kan følgende gode råd gives:

• Spis en sund og varieret kost, der er rig på frugt, grønt og fuldkornsprodukter
  • Spar på indtaget af sukker, slik og kager og hurtigt omsættelige kulhydrater, da en pludselig stigning i blodsukkeret kan fremprovokere en hedetur
  • Spar på indtaget af alkohol og kaffe
  • Dyrk motion
  • Tab overflødige kilo
  • Undgå røg
  • Akupunktur kan hjælpe nogen
  • Forsøg evt. at indtage din anti-hormontablet på et andet tidspunkt af døgnet. Hvis du tager tabletten om aftenen og har flest hedeture om natten, kan du evt. indtage tabletten om morgenen i stedet for. Du kan også dele tabletten, hvis der er delekærv i. Dermed bliver koncentrationen i blodet mere ensartet døgnet igennem.
  • Tal evt. med din læge om receptpligtig medicin som catapresan (migræne- og blodtryksmedicin), geangin (hjertemedicin), eller efexor (antidepressiv medicin) Brug kun undertøj af naturlige materialer (bomuld, silke, uld)
  • Prøv med indtagelse af ingefær i store doser (600 mg morgen og 1200 mg aften), Klimakt-Heel (homøopatisk middel).

Salvie, ingefær og Klimakt-Heel har flere deltagere på Dallund oplyst, at de har haft god effekt af, så man kan forsøge. Der findes også et stort udvalg af kosttilskud, der markedsføres på, at de på en ”naturlig” måde kan afhjælpe gener i forbindelse med overgangsalder, som fx hedeture. Mange af disse kosttilskud indeholder planteøstrogener og andre plantestoffer, hvis virkning i kroppen vi ikke kender tilstrækkeligt til.

Hvis man er i behandling for brystkræft eller har haft brystkræft, skal man være særlig opmærksom på kosttilskud, som indeholder planteøstrogener. Dem skal man helst holde sig fra. Det drejer sig bl.a. om:

• Soja
  • Rødkløver
  • Lucerne (alfalfa)
  • Hørfrø

Der er dog intet, der tyder på, at man får for store mængde soja eller hørfrø, ved at det indgår naturligt i kosten. Man skal blot ikke tage ”tilskud” af det i form af kosttilskud.

Andre kosttilskud, der sælges mod gener i overgangsalderen, kan også indeholde pollen og gele royale. For disse stoffer er der ikke vist en østrogenlignende virkning, men der er på den anden side heller ikke vist en virkning mod hedeture i kliniske forsøg med mennesker.

Sølvlysrod er det eneste naturlægemiddel i Danmark, der må sælges som ”naturlægemiddel til lindring af hedestigninger og svedeture i forbindelse med overgangsalder”. Sølvlysrod har tilsyneladende heller ingen østrogenlignende virkning, men på den anden side er der heller ikke vist en tydelig effekt mod hedeture. Lægemiddelstyrelsen har udstedt en advarsel mod risiko for leverskader ved brug af sølvlysrod.

Af Ulla Hjortebjerg, rådgivende sygeplejerske, Rehabiliteringscenter Dallund
Kilde: Kræftens Bekæmpelse