Man kan leve godt og længe med tilbagefald

Tekst og foto af Britt Nørbak, journalist

Bente Christensen fik konstateret tilbagefald for ti år siden. På trods af at anden diagnose var værre end den første, har hun tacklet forløbet med en positiv indstilling. Det er muligt at leve godt i mange år med tilbagefald, og det er Bente Christensen et bevis på. Hun fik konstateret tilbagefald i 2004, hvor hun oplevede åndenød og kontaktede sin praktiserende læge. - Jeg spekulerede ikke på tilbagefald, og min læge troede bare, at jeg havde fået astma. Det troede jeg ikke, og da jeg har en søn, der er læge, bad jeg også om hans mening. Han opdagede, at jeg havde så meget væske i lungerne, at jeg var ved at drukne. Jeg blev opereret akut og fik konstateret tilbagefald, fortæller Bente. I 1992 havde hun fået fjernet højre bryst på grund af brystkræft, og hun fik derefter kemobehandling. I de efterfølgende ti år, hvor hun gik til kontrol, var der aldrig noget galt. Men i 2004 var hun sikker på, at der var noget i vejen, og det reagerede hun på. Der gik desværre et år, fra hun henvendte sig hos sin praktiserende læge, til hun fik konstateret tilbagefald i lungehinden, bækkenet, ribben og brystben.