MBC-gruppen

MBC er en forkortelse af Metastatic Breast Cancer - metastaserende brystkræft/brystkræft der har spredt sig.

Flere får en brystkræftdiagnose og flere lever længere efter diagnosetidspunktet. Det betyder, at der er en stigning i antallet af kvinder, der udvikler Metastaserende Brystkræft (MBC) – brystkræft med spredning. Det vurderes, at mellem 20 og 30 % af alle brystkræftpatienter over tiden udvikler metastaserende brystkræft.

Der er stigende fokus på MBC i Danmark og i den europæiske organisation Europa Donna, som bl.a. tilbyder Advocacy Training til kvinder med MBC.

DBO etablerede i 2019 en arbejdsgruppe bestående af 6 kvinder med MBC, som i samarbejde med DBO sættet fokus på metastaserende brystkræft.

MBC-gruppen er kommet rigtig godt i gang, både med at arrangere seminarer og med en repræsentant i Europa Donna.

Det er MBC-gruppens mål, at kendskabet til MBC skal udbredes, således at ingen nydiagnostiseret med MBC skal føle sig alene og uden støtte. At få en MBC-diagnose er en alvorlig livskrise, og det er afgørende, at DBO også rummer denne medlemsgruppe.

Gruppen udarbejder informationsmateriale og afholder temamøder om MBC bl.a. sammen med DBOs kredse.

DBO udgiver magasin nr. 2 om MBC sammen med Medicinske Tidsskrifter

Brystkræft med fokus på spredning af sygdommen 2Brystkræft med fokus på spredning af sygdommen 1

Dansk Brystkræft Organisation har i samarbejde med Medicinske Tidsskrifter nu udgivet to magasiner, der udelukkende handler om metastaserende brystkræft - MBC.

Magasinerne findes som E-publikationer (klik på billederne og download evt. en PDF) - og også kan også fås i trykt format. De kommer godt rundt om, hvad metastaserende brystkræft er, hvordan det opleves at have det, hvordan det opleves af være pårørende, hvad der sker forskningsmæssigt mv.

MBC sløjfen

Den lyserøde sløjfe er kendt for at stå for kampen mod brystkræft, men mange kvinder med metastaserende brystkræft (MBC) føler ikke at den lyserøde sløjfe omfatter deres situation.

MBC starter i brystet, men spredningen til vitale organer kan gøre sygdommen fatal. For at gøre opmærksom på MBC og vise dens fællesskab med andre kræftformer med spredning designede organisationen METAvivor denne sløjfe, som repræsenterer metastaser.

Grøn repræsenterer forårets triumf over vinteren, liv over død, og symboliserer fornyelse, håb og udødelighed, mens den blågrønne symboliserer heling og spiritualitet.

Det lyserøde fra den lyserøde sløjfe viser, at metaserende kræft startede i brystet.

Håndbog om MBC

En MBC diagnose kan medføre en choktilstand, hos den, der er syg. Det er en kritisk sygdom, og den, der er ramt, bliver bevidst om, at livet med ét bliver afkortet drastisk.

Håndbog om MBC er en bog om brystkræft, som har spredt sig til andre steder i kroppen. Det man også kalder metastaserende, metastatisk eller i lægesprog dissemineret brystkræft.

Bogen henvender sig til de, der har metastaserende brystkræft, pårørende og andre, der har berøring med MBC.

Vi sætter ord på, hvad MBC medfører for dem, der er ramt og lever med sygdommen.

Derudover rummer bogen information om diagnostik, behandling og forskning vedrørende MBC.

Derudover beskriver bogen brystkræft generelt.

Liv med metastaserende brystkræft

”Liv med metastaserende brystkræft” møder du syv kvinder, som åbenhjertigt og indsigtsfuldt fortæller om deres situation og tanker i forbindelse med, at de har fået konstateret spredning af brystkræft.

De syv kvinder er vidt forskellige, og de løser udfordringerne på forskellig måde – alle ud fra den betragtning, at de vil have et godt liv, mens de stadig er her.

Bogen kan læses og downloades her som PDF. Ønsker du et trykt eksemplar, så skriv til Randi Krogsgaard på mail r.krogsgaard@outlook.dk og du vil få den tilsendt.

MBC seminar i november 23

25 kvinder var samlet til seminar om metastatisk brystkræft.

Her fik vi snakket med ligesindede, der også er truet på livet og ved hvordan det føles. Her kan vi snakke frit om sorg og glæde uden at “såre” omgivelserne.

Onkolog Professor Anders Bonde Jensen fortalte om de aktuelle behandlingsmuligheder og psykoterapeut/sygeplejerske Gitte Seerup talte om at leve med uhelbredelig og livstruende sygdom. Et supergodt seminar

Er du medlem af Brystkræftforeningen kan du holde øje med næste møde på brystkraeftforeningen.dk