Aabenraa sygehus lukker for operationer for brystkræft

08. okt 2023

Mangel på brystkirurger flytter operationer til Vejle eller Esbjerg

Lørdag morgen d. 7. oktober måtte Brystkræftforeningens formand endnu engang stille sig foran et tvkamera for denne gang at give en kommentar til lukning af brystkirurgisk afsnit på Aabenraa sygehus.

Kvinder i Sønderjylland skal fremover afsted til Vejle eller Esbjerg, hvis de får brystkræft og skal opereres. Årsagen er at sygehuset ikke har kunnet rekruttere nye kirurger i forbindelse med at de kirurger, der ellers har varetaget operationerne er holdt op.

Er det et problem, at man skal ud på en køretur på 100 km eller mere hver vej i forbindelse med en operation?

Ja, det kan det være, specielt fordi man ofte skal møde tidligt og fastende og i god tid om morgenen før operationen. Samtidig kan man forudse, at man skal hjem hurtigst muligt efter. Det vil sige, at har man bil, er det ikke det bedste at køre selv og har man ikke bil, skal der arrangeres kørsel, som ikke kører direkte fra A til B. Dertil kommer, at der kan opstå komplikationer efter en operation og efter hjemkomst, som fordrer at man hurtigt bliver tilset på afdelingen. Og det er bare nogle af de scenarier, man kan opleve som nydiagnosticeret med brystkræft.

Det, der er et rigtig stort problem i det danske sundhedsvæsen, er at det åbenbart ikke er attraktivt nok at arbejde på et hospital i en yderregion. Man kan ikke rekruttere personale nok.

Formand for Brystkræftforeningen Anja Skjoldborg Hansen, foreslår, at man sikrer sig, at de brystkirurger, der er ansat i Vejle eller Esbjerg, hvor det åbenbart er nemmere at rekruttere til, i stedet flytter sig til lokalsygehuset i Aabenraa på skift i løbet af ugen.Det kræver at man sørger for, at der på de større sygehuse er den fornødne kapacitet til at klare en mere fleksibel tilgang.

Vi kunne godt ønske, at man helt overordnet ser disse situationer fra den kræftramtes vinkel og agerer efter, hvad der er mest hensigtmæssigt for de syge borgere og ikke for systemet.