Bestyrelsesmedlem Birgit Arentoft interviewet om erstatning i forbindelse med brystkræftdiagnose

06. jun 2023

927 patienter fik erstatning i 2022 skriver Berlingske

Berlingske Tidende skulle i forbindelse med en artikel om erstatningssager efter kræftdiagnose og behandling bruge et interview med en brystkræftramt, der for nyligt havde modtaget erstatning på baggrund af en klage. Brystkræftforeningens bestyrelsesmedlem Birgit Arentoft gav i den sammenhæng interview - fra New York, hvor hun var på ferie - og blev dermed ansigtet på erstatningshistorien.

Da Birgit for godt 10 år siden mærkede en knude i brystet måtte hun igennem flere årlige undersøgelser uden at blive ordentligt undersøgt. I 2016 henvendte hun sig til Ringsted sygehus, hvor hun blev undersøgt grundigt og fik konstateret brystkræft. Kræften var på daværende tidspunkt så fremskreden, at hun fik fjernet begge bryster. Det var et hårdt forløb, og da det var overstået, klagede Birgit over den forsinkede kræftdiagnose. På baggrund af klagen tilkendte Patienterstatningen Birgit en erstatning, da hendes kræftsygdom skulle have været opdaget flere år før. Birgit søgte erstatning for at gøre opmærksom på, at der begås fejl i sundhedsvæsenet.

Berlingske skriver, at nye tal fra Patienterstatningen viser, at der samlet set er blevet tildelt mere end 900 millioner kroner i erstatning til 2.271 kræftramte danskere i perioden fra 2016 til 2022. Artiklen blev publiceret d. 6.juni 2023.