Folkemødedebat: Er dine bryster tætte?

22. jun 2023

Journalist Paula Larrain var moderator ved denne debat.

Baggrunden for debatten er, at kvinder med meget tæt brystvæv har cirka fem gange forhøjet risiko for at udvikle brystkræft. Det tætte brystvæv gør, at man heller ikke kan se kræftknuder lige så godt med mammografi som hos andre kvinder.

Har man tæt brystvæv, er der kun halv så stor en chance for, at se en knude som er der. Risikoen for, at der gemmer sig en kræftknude, som radiologen ikke kan se, er faktisk ret stor. Mens mammografiscreeningen i gennemsnit fanger 72 pct. af alle de kræftknuder, som de screenede kvinder har, opdager den kun 44 pct. af kræftknuderne hos de titusindvis af kvinder med meget tæt brystvæv.

Spørgsmålet som Brystkræftforeningen stiller til debat er om man i stedet for det eksisterende mammografiscreeningsprogram kunne gøre noget andet - have et personaliseret screeningsprogram så kvinder med tæt brystvæv og forøget risiko kan blive undersøgt mere effektivt, mens andre med mindre risiko kunne screenes med større intervallen.

Derudover får kvinder med tæt brystvæv ingen information om, at de er i forøget risiko, det vil Brystkræftforeningen gerne have rettet op på.

Brystkræftforeningen havde sammensat et panel bestående af:

Professor Elsebeth Lynge, der har været engageret i screening for flere sygdomme herunder brystkræft og har forsket på området

Birgit Arentoft, læge og medlem af Brystkræftforeningens bestyrelse. Birgit har tæt brystvæv fik sin diagnose fordi hun insisterede på at blive undersøgt igen og igen. Det vigtige for hende er, at man fortæller kvinderne at de har tæt brystvæv og at samfundet vælger at undersøge disse kvinder med andre metoder end mammografi – fx MR

Anja Skjoldborg Hansen, Formand for Brystkræftforeningen

Marit Jensen, Bröstcancerförbundet, Sverige, som bidrog med information om hvad den svenske forening har gjort og hvor langt man er nået

Karin Friis Bach, Formand for sundhedsudvalget, regionsrådsmedlem, Radikale Venstre, Region Hovedstaden

Tanja Popp,enhedschef for Primære Sundhedsvæsen, Sundhedsstyrelsen.

Brystkræftforeningen havde inviteret Ulrik Rokkedal Therkildsen til at deltage, han repræsenter virksomheden Human Bytes, som leverer kunstig intelligensløsninger til brystkræftscreening.

Debatten var støttet af Kræftens Bekæmpelse.