Kræftramte skal ikke være sundhedssystemets syndebukke

17. nov 2023

PRESSEMEDDELELSE FRA BRYSTKRÆFTFORENINGEN

Kræftramte skal ikke være sundhedssystemets syndebukke

”Kræft er desværre fortsat den sygdom, flest i Danmark dør af og fremover vil flere få kræft, men på grund af bedre behandling vil flere heldigvis overleve i længere tid. Derfor er det en ærgerlig udvikling, at kræftramte skal udpeges som syndebukke i et sundhedssystem, som lider på grund af dårlig organisering, personalemangel, ringe økonomi og politisk bestemte behandlingsgarantier, som man ikke kan overholde. De landvindinger, der til stadighed ses i udvikling af nye behandlinger på stort set alle områder og de rettigheder, vi har som patienter, kommer til at drukne i en konkurrence om hvilken sygdom, der er bedst at have. Og det er ikke rimeligt, for når den danske kræftpakke for udredning af fx brystkræft indeholder tidsintervaller, som bør overholdes af hensyn til prognosen, er det fagligt begrundet.” siger Anja Skjoldborg Hansen, formand for Brystkræftforeningen. ”Derudover er det bekymrende, at nogle betegner de kræftpakker, der er udviklet i et samarbejde mellem repræsentanter fra regionerne, Danish Breast Cancer Group (DBCG), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) og De Multidisciplinære Cancergrupper (DMCG) som et politisk ’stunt’. Hvis der er behov for en revurdering af de forløb, de enkelte kræftpakker beskriver på baggrund af ny evidens, og uden at man ændrer på kræftpatienters rettigheder, vil vi fra Brystkræftforeningens side opfordre til, at man indleder en saglig dialog mellem faglige eksperter, de berørte patienter og med sundhedsstyrelsen for bordenden.”

Formålet er at forbedre prognose og livskvalitet
Formålet med pakkeforløb for brystkræft er, at alle kræftramte skal opleve et veltilrettelagt fagligt forløb under udredning og behandling, med det formål at forbedre prognosen og livskvaliteten for den enkelte. Samtidig siger DBCG’s retningslinjer, at det er en kendsgerning, at prognosen for brystkræft er afhængig af sygdomsstadiet på diagnosetidspunktet. Et langtrukkent udredningsforløb er derfor ikke fremmende for det endelige udfald af sygdommen.I guideline vedrørende udredning og diagnostik af brystkræft citeres European Society of Mastology (EUSOMA), der bl.a. angiver at 90 % af kvinder henvist for brystkræft eller med symptomer, som tyder på brystkræft, bør ses i klinikken inden for 2 uger, regnet fra henvisningsdato.

Behandlingsgaranti og standardforløb
Udover retningslinjer for diagnostik af brystkræft (pakkeforløb), som er en faglig rettesnor for, hvordan et standardforløb skal være, er de behandlende læger underlagt bekendtgørelse (lovgivning) om maksimale ventetider ved behandling (behandlingsgaranti) af kræft og visse tilstande ved hjertesygdomme. Regeringen har fastlagt retten til hurtig behandling til at være 30 dage.

Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark
I 2019 døde 277 ud af 100.000 i den danske befolkning af kræft. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark, og det har det været siden 1996. Brystkræft er den absolut hyppigste kræftform hos danske kvinder, i 2019 var der 5.105 nye tilfælde blandt kvinder. På EU-plan er brystkræft den mest udbredte kræftform og den hyppigste årsag til død som følge af kræft hos kvinder, idet denne kræftform tegner sig for mere end 365.000 nye tilfælde og 91.000 dødsfald hvert år.

Randi Krogsgaard

Sekretariatschef