Kunstig intelligens finder signifikant flere tilfælde af brystkræft

26. jun 2024

Det viser en undersøgelse af 3 års brug af kunstig intelligens i Region Hovedstaden

Resultatet af et studie, der har evalueret 3 års erfaringer med brug af kunstig intelligens i forbindelse med mammografi, viser, at når kunstig intelligens aflæser mammogrammer, finder man signifikant flere tilfælde af brystkræft. Samtidig reduceres arbejdsbyrden blandt radiologerne. Det skriver Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet i en pressemeddelelse.

Synergien mellem meget erfarne speciallæger og kunstig intelligens betyder, at man opdager signifikant flere tilfælde af brystkræft samtidig, med at antallet af falske positive resultater bliver mindre. Det er mange tusinde røntgenbilleder hvert år, som kunstig intelligens nu hjælper lægerne med at undersøge. Før man tog kunstig intelligens i brug fandt radiologerne i gennemsnit 70 tilfælde af brystkræft ud af 10.000 screeninger. Efter at kunstig intelligens er taget i brug finder man nu 82 kvinder med brystkræft ud af 10.000. Det er 12 tilfælde pr. 10.000 screeninger.

Forskerne har sammenlignet to grupper kvinder - ialt 119.000 kvinder mellem 50 og 69 år, der fik fortaget mammografiscreening i Region Hovedstaden. Den gruppe blev screenet uden brug af kunstig intelligens, den anden gruppe blev screenet med hjælp fra kunstig intelligens, som analyserede billederne. Man fandt også en større andel af små invasive kræftformer på en centimeter eller mindre. Andelen af de små kræftknuder, som blev fundet ved hjælp af kunstig intelligens var 44,93 procent mod 36,60 procent før introduktion af kunstig intelligens. ”Både antallet af fundne kræftknuder og størrelsen på kræftknuderne er to meget væsentlige faktorer og noget, der virkelig har betydning for kvindens sandsynlighed for at blive helbredt,” forklarer Ilse Vejborg, cheflæge på Herlev og Gentofte Hospital og screeningschef i Region Hovedstaden i pressemeddelelsen. Ilse Vejborg er ansvarlig for implementeringen af kunstig intelligens i screeningsprogrammet.

Bestyrelsesmedlem Birgit Arentoft kom forbi på Herlev Hospital, da TV2 News var på besøg for at tale kunstig intelligens - læs og se interview med Birgit her.