Målet må være, at man kan leve et langt liv, selv om man har uhelbredelig kræft

09. jun 2023

Pressemeddelelse fra Brystkræftforeningen

Brystkræftforeningen lancerer kampagnen - GIVOSTID - om den ekstra levetid, nye kræftlægemidler kan give brystkræftramte – bare ikke i Danmark

”Med den hastighed, der er inden for forskningen, er det et håb, at der på et tidspunkt er kommet så mange behandlingsmuligheder, at man kan leve et langt aktivt liv, selv om man har uhelbredelig kræft, fordi medicinsk behandling kan holde sygdommen i ro. Der er dog et stort men. I Danmark kan vi som patienter kun få tilbudt en lille del af de nye godkendte kræftlægemidler, fordi medicinen ikke har fået grønt lys til brug i det danske sundhedsvæsen. Næsten halvdelen af de behandlinger af brystkræft, der anbefales i internationale guidelines, kan ikke tilbydes danske patienter,” skriver formand for Brystkræftforeningen Anja Skjoldborg Hansen i en kronik i Berlingske Tidende i dag d. 9. juni 2023.

Brystkræftforeningen lancerer i dag kampagnen givostid.dk, som skal øge fokus på den ekstra levetid kræftlægemidler kan give til gavn for den kræftramte og dennes familie. Kampagnens målgruppe er primært de danske politikere.

Kampagnens elementer er et policypaper, udarbejdet af foreningen og tilgængeligt på foreningens hjemmeside, en kampagnehjemmeside givostid.dk med fakta vedrørende nye lægemidlers pris, godkendelse og anvendelse, en kronik i Berlingske Tidende om den politiske vilje til at sikre kræftpatienter adgang til nye lægemidler, en social mediekampagne med små videofilm med pårørende til brystkræftramte og en debat på Folkemødet d. 15.6.2023 om nye lægemidler.

De fleste kvinder, der har brystkræft med spredning, kan forvente at leve i flere år efter diagnosen. Kræften er uhelbredelig, men kan holdes i ro med behandling. Trods bivirkninger fra behandlingen lever de fleste et godt og aktivt liv. Gennemsnitslevetiden for de mest almindelige typer af brystkræft med spredning, er 4-5 år efter diagnosen, men nogle lever helt op til ti år eller mere. Regelmæssige skanninger viser, om behandlingen virker. Begynder kræften at vokse igen, skifter man behandling. Jo flere behandlingsmuligheder, der er tilgængelige, desto længere kan man leve med sygdommen.

Læs mere på

Randi Krogsgaard, Brystkræftforeningen