Marianne Vogsen og Malene Grubbe Hildebrandt modtog æresprisen 2022

23. mar 2022

Prisen blev givet for de to kvinders forskning i PET/CT scanning til brug ved diagnostik og behandling af tilbagefald af brystkræft

Æresprisen 2022 blev overrakt i forbindelse med Dansk Brystkræft Organisations Årsmøde 2022 - ledsaget af champagne. Efter modtagelsen af prisen holdt de forskere sammen et oplæg om deres forskning.

"Målet må være, at brystkræft er noget man dør med og ikke af," sagde formand for Dansk Brystkræft Organisation, Anja Skjoldborg Hansen, og pegede på, at forskningen i PET/CT en vigtig brik imod det mål. Hun udtrykte håb om, at de to forskeres indsats med tiden kan blive understøttet af flere studier, så PET/CT kan blive indført som en del af standardbehandlingen i hele landet.

Marianne Vogsen og Malene Grubbe Hildebrandts forskning viser, at PET/CT scanning med fordel kan bruges på risikogrupper allerede, når de får en brystkræftdiagnose. Derudover peger deres forskning på, at brystkræftramte med spredning af sygdommen i gennemsnit lever længere, når de undersøges jævnligt med PET/CT scanning frem for CT scanning. Det gør de, fordi brug af PET/CT scanning gør det muligt at opdage meget tidligt, hvis en igangværende behandling ikke længere virker.

Dansk Brystkræft Organisation har gennem de seneste år sat fokus på kvinder, der har metastaserende brystkræft og ser derfor denne forskning som utroligt vigtig for de kvinder, der er i den situation. De, der får spredning af sygdommen er dybt afhængige af, at der både udvikles nye typer af medicinsk behandling og at behandlingen bliver mere målrettet og effektiv.

Læs om forskningen her