Medicinrådet anbefaler monoklonalt antistof til behandling af triple-negativ brystkræft

26. feb 2023

... og afviser yderligere behandling af Sacituzumab Govitecan på grund af pris

Medicinrådet har anbefalet det monoklonale antistof Pembrolizumab til behandling i kombination med kemoterapi inden operation for triple negativ brystkræft, som har høj risiko for tilbagefald.

I dag er standardbehandlingen efterfulgt af kemoterapi og strålebehandling.

Medicinrådet opfordrer fagudvalget til at foretage en ny vurdering af hvilken effekt pembrolizumab har som opfølgende behandling efter operation forhold til den behandling man giver i dag. Og medicinrådet opfordrer lægemiddelvirksomheden, der leverer antistoffet, til at levere flere data vedrørende effekten af antistoffet pembrolizumab som opfølgende behandling efter operation. Medicinrådet vil på den baggrund tage stilling til, om anbefalingen kan udvides til at opfatte opfølgende behandling. Antistoffet anbefales ikke som opfølgende behandling efter operatio

Se Medicinrådets anbefaling her

AFVISNING af sacituzumab govitecan - igen

Medicinrådet modtog i januar 2023 en anmodning fra producenten af sacituzumab govitecan om revurdere lægemidlet, som af økonomiske årsager blev afvist før jul. Formandskabet i Rådet besluttede på baggrund af et nyt prisforslag, at Rådet ikke vil revurdere sacituzumab govitecan til behandling af lokalt fremskreden eller metastatisk triple-negativ brystkræft og lægger ikke op til yderligere vurdering Læs Medicinrådets vurdering her.