Mød Brystkræftforeningen på Folkemødet 2023 i Allinge

26. apr 2023

I år har vi anmeldt 3 debatter

Debatterne foregår henholdsvis torsdag d. 15.6, fredag d. 16.6 og lørdag d. 17.6 om eftermiddagen.

Torsdag d.15.6.23 inviterer vi til en debat med titlen Er mere medicin vejen til længere levetid? Baggrunden er, at sundhedsvæsenet i sidste ende skal give patienterne det bedst mulige helbred i længst mulig tid, men hvordan sikrer man dette i en tid, hvor der er begrænsning på alt? Herunder begrænser vi patienternes adgang til medicin. Martin Vith Ankerstjerne vil moderere denne debat.

Fredag 16.6.2023 handler vores debat om, hvad tid betyder, når man er dødeligt syg. Titlen er ”Er tiden vigtig – når man alligevel skal dø?” Vi inviterer etisk råd, en hospitalspræst, en kvinde, der har brystkræft med spredning, Brystkræftforeningens formand og en pårørende på scenen. Journalist Paula Larrain vil moderere denbatten.

Lørdag d. 17.6.23 hedder debatten Er dine bryster tætte? Vi vil debattere screening for brystkræft, herunder de problemer, der er med at finde kræftknuder hos kvinder med tæt brystvæv. Disse kvinder har en højere risiko for at få brystkræft end andre og en højere risiko end andre for ikke at blive opdaget i tide. Generalsekretæren for den svenske brystkræftforening Brystcancerförbundet deltager i denne debat. Hun kan fortælle om foreninges erfaringer med at fokuseretpå problemstillingen. Erfaringer, som vi kan drage nytte af i Danmark. Vi ser også på hvad kunstig intelligens kan bruges til i den sammenhæng. Her er journalist Paula Larrain også moderator.