Nordic Breast Cancer nyhedsbrev nr. 2 er udkommet

13. sep 2023

Medicinske Tidsskrifter udgiver et nyhedsbrev Nordic Breast Cancer med nyheder fra Brystkræftforeningen og de øvrige nordiske brystkræftforeninger, som Brystkræftforeningen har et samarbejde med.

I det seneste nummer kan du bl.a. læse om bestyrelsesmedlem i Brystkræftforeningen Birgit Arentoft, som har fået fjernet begge sine bryster, fordi man ved mammografi ikke så den knude, der var i det ene bryst. Birgit tilhører de fem procent af alle screenede kvinder, som har meget tæt brystvæv, og hvor risikoen for brystkræft er mere end dobbelt så stor som hos kvinder, der ikke har tæt brystvæv.

I dag kæmper Birgit for differentieret brystscreening, så andre ikke kommer i samme situation som hende.

Du kan også læse om vores Finske søsterorganisations bestræbelser på at få nedsat udvidet screeningsalderen fra 50-69 år til 45-74 år.

Du kan også læse om, hvordan kunstig intelligens, når den kombineres med nuværende mammografiscreening potentielt både kan kan redde liv og spare penge.

Det seneste nummer kan du læse her - via linket kan du læse de enkelte artikler og finde tilmeldingsformular til selve nyhedsbrevet.