Ny medicin: Vi kan ikke se effekten af det 5. og det 7. princip

08. okt 2023

I 2016 vedtog et enigt Folketing, efter hvilke principper, danskere skal have adgang til ny medicin

Brystkræftforeningens formand Anja Skjoldborg Hansen drøftede adgang til ny medicin i Go' Aften Live på TV2 fredag d. 6.10 hvor hun mødte Niels Fristrup speciallæge i nyrekræft fra Århus Universitetshospital og Folketingsmedlem fra Venstre Christoffer Melson.

Omdrejningspunktet i samtalen på TV2 var de 7 principper for prioritering på området for sygehuslægemidler som Folketingets partier i enighed vedtog i 2016. De er nedfælder i et princippapir, som kan downloades neden for.

Det store problem for alvorligt syge danskere er, at disse principper ikke bliver efterlevet, når det kommer til godkendelse af ny medicin. Det har alvorlige konsekvenser for borgere, der er kritisk syge, og som ville have gavn af den rivende udvikling, der foregår inden for bl.a. kræftlægemidler. Enten får de ikke gavn af de forskningsmæssige fremskridt og de lægemidler, som alle lande uden for Danmark har taget i brug, eller også må de selv opsøge og betale for en dyr behandling i udlandet. Og det er ikke alle, der kan det. Syge danskere har således ikke ens vilkår.

I Folketingets 7 principper, fremgår det af princippapirets punkt 5. og punkt 7:

• at der skal ske hurtig ibrugtagning af ny, effektiv medicin: Patienter skal have gavn af behandlingsmæssige fremskridt. Danmark skal fortsat være et af de lande, der hurtigst ibrugtager nye lægemidler, hvor der er dokumenteret mereffekt.
  • at der skal sikres lige adgang for både store og små patientgrupper og tages højde for patienters individuelle behov. Det skal være muligt ud fra en konkret lægefaglig vurdering at behandle med lægemidler, som er afvist til standardbehandling. Det gælder eksempelvis i forhold til at kunne yde behandling af høj kvalitet til patienter med sjældne sygdomme eller i forhold til at kunne behandle for at undgå funktionsnedsættelse.

Niels Fristrup udtaler i Go' aften live, at han flere gange søgt om at kunne behandle sine patienter med lægemidler, som er afvist som standardbehandling, og hver gang har fået afslag. Brystkræftforeningen har flere eksempler på kvinder, som er kandidater til ny effektiv medicin, men som ikke kan få den.

Derfor var det glædeligt at høre, at Christoffer Melson nu vil tage spørgsmålet om de 7 principper og hvad der sker i den virkelige verden med til Christiansborg.

Vi venter spændt på at høre mere.