Nyt i Ringstedsagen - skal genbehandles

30. jul 2021

Styrelsen for Patientsikkerhed har klaget over beslutning om at ikke at rejse straffesag

Rigsadvokaten har bedt statsadvokaten om at genbehandle sagen om flere tusinde kvinder, der i en årrække kun blev undersøgt med mammografi på Ringsted Sygehus efter henvisning fra egen læge på mistanke om brystkræft. De blev ikke undersøgt med såkaldt triple diagnostik, som er standard.

Statsadvokaten besluttede i juni i år ikke at der ikke skal rejses straffesag mod Region Sjælland og de otte sigtede medarbejdere på sygehuset på grund af manglende beviser. Dette har Styrelsen for Patientsikkerhed nu klaget over.

Tidligere formand for Dansk Brystkræft Organisation, Karen Sundbøll er i den anledning blevet interviewet til P4 Sjælland.

Hør indslaget her (OBS! I indslaget omtales klagen fejlagtigt som en anke).