Kræftpakkerne skal følges

25. mar 2023

På tide at regeringen tager ansvar

Det skrider på kræftområdet - det har danske kvinder, der skal screenes for brystkræft og kvinder, der får diagnosen, mærket længe.

D. 18. marts bragte Berlingske Tidende en artikel med citat fra Brystkræftforeningen om Region Hovedstadens forventninger til overholdelse af kræftpakkeforløbet for brystkræft i det kommende år.

I 2022 ver det blot 20-25% af kvinder, diagnoticeret med brystkræft, der blev opereret rettidigt inden for kræftpakkernes tidsfrister. I 2023 er det Region Hovedstadens forventning, at det bliver vanskeligt at overholde tidsfristerne, især fordi tre brystkirurger i Regionen vil gå på pension, samtidig med at man kun er i gang med rekruttere nye kirurger på nuværende tidspunkt. Kombineret med, at der er vedvarende er problemer med at overholde tidsintervallerne for mammografiscreening både i Region Hovedstaden og Region Sjælland, ser det sort ud.

I denne uge kom det så frem, at 293 patienter med fremskreden tarmkræft ikke er blevet opereret inden for de maksimale ventetider på Århus Universitetshospital. Foranlediget af denne sag, har Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde iværksat en genopretningsplan for kræftområdet:

”Jeg er dybt rystet over sagen og meget berørt af de historier, patienterne har fortalt om deres forløb. Det er helt afgørende, at de maksimale ventetider bliver overholdt på kræftområdet, hvor tidsfaktoren er særlig kritisk, og overskridelser kan have fatale konsekvenser for patienten. Vi skal have vendt hver en sten i denne her sag, og derfor har jeg også i mandags bedt om en redegørelse fra Region Midtjylland”, udtaler Sophie Løhde i pressemeddelelsen..

I henhold til genopretningsplanen gennemfører Sundhedsstyrelsen inden udgangen af 2. kvartal 2023 i samarbejde med alle fem regioner i Danmark en gennemgang af kræftområdet. Gennemgangen skal afdække eventuelle udfordringer med ventetider og kapacitet på tværs af alle regioner og sygehuse med fokus på at patientrettighederne bliver overholdt. Planen indeholder fem initiativer

De fem initiativer i genopretningsplanen er:

• Faglig gennemgang af ventetider og kapacitet på kræftområdet
  • Styrket regeloverholdelse
  • Forstærket indberetning til sundhedsmyndighederne
  • Indskærpelse af regionernes vejledningspligt om erstatning
  • Nedsættelse af politisk taskforce

HAR DU VENTET FOR LÆNGE PÅ BEHANDLING SÅ HØRER VI GERNE FRA DIG! - skriv til rakr@brystkraeft.dk

Læs pressemeddelelsen