Svenske myndigheder godkender lægemiddel til HER2 Low

Svenske myndigheder godkender lægemiddel til HER2 Low

13. feb 2024

Mere end 40% af alle brystkræftramte har HER2 Low

HER2 er en forkortelse af human epidermal growth factor receptor 2. Det er et protein, som er ansvarligt for cellernes sunde vækst og udvikling. Når man har HER2 positiv brystkræft (HER2+) er der store mængder HER2 protein på kræftcellernes overflade, hvilket fører til abnorm celledeling og vækst af kræftcellerne.

HER2-low er en ny måde at karakterisere brystkræft på. Det betyder, at mange som tidligere fik at vide, at deres brystkræft var HER2 negativ nu får at vide, at de har HER2 Low. Det betyder, at man har fået et nyt mål for behandlingen af metastaserende brystkræft, for det lægemiddel, der har vist sig effektiv til at behandle brystkræft af typen HER2 positiv nu kan bruges til en bredere gruppe af brystkræftramte. Forskning viser, at op mod halvdelen alle dem, der har fået brystkræft, falder inden for gruppen HER2 Low.

Det er derfor en stor landvinding, at det svenske råd for nye lægemidler NT-Rådet har godkendt lægemidlet trastuzumab deruxtecan til behandling af HER2 Low.

Lægemidlet er et sålkaldt antistof lægemiddelkonjugat (ADC), hvor et humaniseret antistof (trastuzumab) rettet mod HER2-receptoren er blevet bundet sammen med en cellegift.

NT-rådet vurderer, at 40% af de ialt 8125 svenske kvinder, der hvert år får metastaserende brystkræft, tilhører gruppen HER2 Low.

Lægemidlet til behandling af brystkræft af typen HER2 Low er godkendt i Norge og er i Danmark under behandling i Medicinrådet, hvor det endnu ikke godkendt som standardbehandling.

Læs mere om HER 2 Low her