Tæt brystvæv er en risikofaktor

Tæt brystvæv er en risikofaktor

29. nov 2023

Skrevet afRandi Krogsgaard

Deltag i undersøgelse om tæt brystvæv

I et interview i Health Management.Org - The Journal med titlen "Implications of Breast Density on Cancer Screening, fortæller Athina Vourtsis, Direktør og grundlægger af Athena Medical, Athen,Grækenland, grundlægger og præsident i Hellenic Breast Imaging Society, European Liaison og medlem af Medical Advisory Board DenseBreast-Info.org, at tæt brystvæv er en udfordring for både kvinder og radiologer.

Tæt brystvæv er en normal tilstand for mere end 40% af kvinder over 40, siger hun. Forskellige undersøgelser har vist, at tæt brystvæv reducerer sensitiviteten ved mammografi, fordi det tætte brystvæv maskerer tilstedeværelsen af kræftvæv, der ikke er forkalket. Når kvinder har tæt brystvæv, kan en normal mammografi derfor ikke udelukke muligheden for, at man har brystkræft. Mange undersøgelser har også vist, at kræftknuder, der er diagnosticeret i denne gruppe af kvinder er mere alvorlig, mere udbredt og ofte giver symptomer, hvilket fører til at raten for intervalkræft er øget, sammenlignet med kvinder med ikke tæt brystvæv (intervalkræft er invasiv kræft, der bliver diagnisticeret inden for 3 år efter et normalt resultat). Derudover har man identificeret tæt brystvæv som en uafhængig risikofaktor ved udviklingen af brystkræft. Jo tættere brystvævet er, jo større er risikoen. Dette forklarer, hvorfor tæt brystvæv er blevet integreret i mange risikovurderingsmodeller og spiller en vigtig rolle, når man skal tilrettelægge screeningstrategier. Athina Vourtsis siger endvidere, at der er behov for signifikante forandringer, så man kan indføre personaliseret brystkræftscreening for kvinder med tæt brystvæv. Dette kan betyde, at man skal organisere sig anderledes i sundhedssystemet og fx bruge automatiseret software, der påvise tætheden af brystvævet samt integratere modeller, der kan forudsige risikoen for udvikling af brystkræft, når man har tæt brystvæv. Dette vil føre til mere præcis håndtering af individualiseret risikobaseret screening. Samtidig vil det give mulighed for at informere om forebyggelse, anvise de rigtige screeningsmetoder samt indikere, hvor gammel en kvinde skal være, når man starter hendes personlige screeningsprogram.

Se artiklen som PDF neden for og læs også artikel fra NEW ENGLAND Journal of Medicine the DENSE TRIAL om, hvordan supplerende MRI scanning førte til færre tilfælde af intervalcancer.

I Danmark får man ikke at vide, hvis man har tæt brystvæv. I stedet kan man få oplyst, at der ikke er noget at på mammografibilledet. Den enkelte har derfor ingen mulighed for selv at tage vare på situationen og insistere på at få yderligere undersøgelser som fx. en ultralydsundersøgelse. I USA er det nu en del af sundhedsmyndighedernes retningslinjer, at man kan få oplyst, om man har tæt brystvæv. Det mener Brystkræftforeningen, at man også bør have mulighed for herhjemme. Begrundelsen for ikke at give danske kvinder oplysning om tæt brystvæv er, at man ikke kan tilbyde dem en særlig opfølgning. Derfor vil det være gavnligt, at man ser på muligheden at at indføre et personaliseret mammografiscreeningsprogram, som Athina Vourtsis lægger op til i sin artikel.

Props and Pearls har en hjemmeside Foobs and Fipples, hvor man kan få god information om tæt brystvæv, her ligger også en opfordring til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse om tæt brystvæv. På hjemmesiden skriver de: Vores brystvæv er forskelligt. Hvis du har tæt brystvæv betyder det, at der er mange og tætsiddende kirtler i brystvævet. Tæt brystvæv er almindeligt, især hos yngre kvinder.
Tæt brystvæv giver øget risiko for brystkræft og gør det sværere at se en eventuel knude på et mammografibillede. Hos Props & Pearls vil vi gerne bidrage til, at der sættes mere fokus på tæt brystvæv. Derfor undersøger vi nu, i hvilket omfang danske kvinder har kendskab til tæt brystvæv og ønsker at vide mere om tæt brystvæv.
Deltagelse i undersøgelsen er helt anonym. Data behandles samlet.
Link til undersøgelsen her