Trastuzumab Deruxtecan er godkendt i EU til behandling af HER2-low brystkræft med spredning

27. jan 2023

Endnu ikke godkendt til brug i Danmark

Trastuzumab Deruxtecan som netop er godkendt i Danmark til behandling af HER2 positiv brystkræft med spredning, har fået europæisk markedsføringstilladelse af EMA (det europæiske lægemiddelagentur) til brug i behandlingen af såkaldt HER2 Low brystkræft med spredning. For at det kan bruges til behandling i Danmark, skal det godkendes af Medicinrådet.

Tidligere blev mange med hormonfølsom brystkræft (ER positiv) eller brystkræft, der ikke var hormonfølsom (ER negativ), diagnosticeret som HER2-negativ brystkræft. Siden er man blevet klar over, at mange af dem, man har regnet for at være HER2 negative, faktisk har et for stort antal HER2 receptorer på celleoverfladen, men ikke så mange, som når man kalder det for HER2-positiv. Det har ført til diagnosen HER2 Low brystkræft. Lægemiddelforsøg vedrørende behandling af HER2 Low brystkræft med spredning har vist overraskende gode resultater, hvilket har ført til markedsføringsgodkendelse i Europa.

Behandlingen viste sig at reducere risikoen for udvikling af sygdommen eller død med 50 procent og gav en forøget samlet overlevelse på mere end 6 måneder i forhold til kemoterapi.

Læs artikel i onkologisk tidsskrift her.

Link til artikel i New England Journal of Medicine

Link til forklaring på HER2Low (engelsk)