Velkommen og dejlig nyhed for dem, der har spredning af HER2-positiv brystkræft. ”En rigtig god begyndelse,” siger overlæge Ann Knop formand for Medicinsk Udvalg, Danish Breast Cancer Group

27. jan 2023

Pressemeddelelse fra Dansk Brystkræft Organisation

Regionernes Medicinråd har d. 25.1.23 vedtaget at anbefale brug af lægemidlet Trastuzumab Deruxtecan til behandling af kvinder med HER2-positiv brystkræft med spredning.

”Det er en så velkommen og dejlig nyhed for de danske brystkræftpatienter med HER2-positiv metastaserende brystkræft, at behandling med Trastuzumab Deruxtecan - der blev godkendt i Europa den 18. januar 2021 – nu efter 2 års sagsbehandlingstid også er en behandlingsmulighed her i Danmark. Så venter vi bare på godkendelserne af pembrolizomab til behandling af tidlig og metastatisk triple negativ brystkræft (TNBC), parphæmmere til patienter med arvelig brystkræft, der ikke opnår komplet respons efter neoadjuverende kemoterapi, sacituzumab govitecan til metastatisk triple negativ brystkræft (TNBC) osv. Men en rigtig god begyndelse,” siger Ann Knop, overlæge, PhD, formand for Medicinsk Udvalg, Danish Breast Cancer Group.

Brystkræft rammer 1 ud af 9 kvinder og er den hyppigste dødsårsag for kvinder i Danmark. Skal dette forhold ændres, er det af ultimativ vigtighed, at danske kvinder får glæde af de forskningsmæssige fremskridt på brystkræftområdet. Medicinrådets anbefaling om ibrugtagning af Trastuzumab Deruxtecan gør derfor denne dag til en stor dag for brystkræftramte, der har HER2-positiv brystkræft med spredning!

”Medicinrådets anbefaling betyder, at vi i Danmark nu også får mulighed for at få den behandling, der til dato har givet de mest positive resultater, og som er i brug vores nabolande. Trastuzumab Deruxtecan vil fremover tilhøre sortimentet af standardbehandlinger til behandling af brystkræft i det danske sundhedsvæsen. Kvinder, der vil have gavn af behandlingen, skal ikke længere føle sig svigtet, og at deres liv er mindre værd end andres, eller være nødsaget til selv at betale for et effektivt lægemiddel, der kan betyde mere levetid og dermed mere værdifuld tid sammen med deres familie,” siger formand for Dansk Brystkræft Organisation Anja Skjoldborg Hansen.

Danmark er med Medicinrådets anbefaling endelig på linje med vores europæiske og nordiske nabolande, der allerede har indført lægemidlet til behandling af HER2-positiv brystkræft med spredning. Brug af Trastuzumab Deruxtecan i stedet for nuværende standardbehandling har vist sig at firedoble den tid, der går uden forværring af sygdommen og øger derved overlevelsen markant for de kvinder, der får behandlingen.

Hver ekstra dag i livet med en dødelig sygdom tæller!

Kontakt:

Randi Krogsgaard

Sekretariat & kommunikation

rakr@brystkræft.dk

tlf. 20488384

HER2-positiv brystkræft er en type kræft, hvor der er stor risiko for, at sygdommen spreder sig hastigt. HER2-positiv brystkræft rammer kvinder i alle aldre, og flere af dem, der får sygdommen, har hjemmeboende børn og et aktivt arbejdsliv. Adgang til et lægemiddel som Trastuzumab Deruxtecan, der kan forsinke sygdommens udvikling og forlænge overlevelsen markant, har stor betydning for alle de familier, der bliver ramt. HER2 står for human epidermal growth factor 2.