Derfor gør fysioterapi en forskel

Så snart der pilles ved bindevævet, er der risiko for strukturproblemer og senfølger. Derfor er det så vigtigt, at brystkræftpatienter får genoptræning få dage efter operationen.

I mere end 20 år har Kirsten Tørsleff ugentligt behandlet 15-20 brystopererede kvinder fra hele landet, og hun har dermed oparbejdet en enorm viden og betydelig praktisk dokumentation af værdien af fysioterapibehandling.

– Patienterne har alle et individuelt forløb og en individuel sygdomshistorie, som jeg først skal klarlægge, men de er typisk plaget af tiltagende smerter, strukturproblemer som accelererende arvævsdannelse, manglende forskydning af vævet, neurodynamiske problemer, nedsat kraft og over tid måske udviklet ødem, forklarer Kirsten Tørsleff.

Forebyggende behandling
Behandlingen af patienterne har generelt haft god effekt, selv om de er påbegyndt behandlingen relativt sent. Kirsten Tørsleff har i rigtig mange år kæmpet for at få de brystopererede til fysioterapeut hurtigst muligt efter operationen, for jo tidligere, man sætter ind, jo bedre er chancen for at forebygge strukturproblemer og senfølger i det hele taget.

– Alle brystopererede bør have behandling lige efter operationen, og de bør også få instruktion i at begynde øvelserne inden operation eller før strålebehandling for at forberede vævet. Arvæv breder sig og ødelægger forskydeligheden i vævet, og den tidlige indsats forkorter behandlingsforløbet og motiverer patienten til at blive selvhjulpen. Herved spares tid, ressourcer og penge, understreger Kirsten Tørsleff. Ifølge hende er vi blevet bedre til at behandle brystopererede, men det er desværre langt fra alle patienter, der er klar over, hvor vigtig den forebyggende behandling er.

– Selv om man ingen symtomer har, er det altid godt at få behandling og lære de forskellige øvelser til hjemmebrug. Det ligger mig meget på sinde at få fat i alle brystopererede, så de ikke får problemer senere hen. Nogle brystopererede opdager ikke, at der meget tidligt efter operationen opstår nedsat kraft i brystmusklen, den store rygmuskel og den muskel, som holder skulderbladet på plads. Derfor kommer de ubevidst til at kompensere og bruge andre muskler. Efter grundig gennemgang af patientens sygehistorie, undersøgelse og test, er det i virkeligheden så lidt behandling, der skal til, og der kan næsten altid gøres noget, siger hun.

Foto: Kirsten Tørsleff demonstrerer sin metode på DBO's årsmøde i 2015

Om Kirsten Tørsleff

• Fysioterapeut, uddannet inden for manuel terapi
  • Afholder kurser og foredrag