25 års jubilæum for målrettet behandling af HER2 brystkræft

22. sep 2023

Skrevet afRandi Krogsgaard

Dansk Selskab for Cyto- Histokemi fejrede jubilæet med et seminar i september

Et monoklonalt antistof trastuzumab blev for 25 år siden starten på de personlige kræftlægemidler, vi kender i dag. Som konsulent, der dengang var med til at skabe opmærksomhed om dette banebrydende lægemiddel fulgte jeg med i, hvordan de daværende amter og sundhedsmyndigheder var meget bekymrede. De skulle beslutte om det nye lægemiddel skulle tilbydes kvinder med HER2positiv brystkræft. Onkologerne ønskede at tilbyde patienterne behandlingen, men som vi også oplever det i dag, var et argument mod at tage lægemidlet i brug, at det var dyrt. Det endte imidlertid med, at onkologerne fik lov til at tilbyde lægemidlet, hvis der blev udviklet en test, som kunne identificere de personer, som ville have gavn af behandlingen. Testen blev udviklet ,og hospitalerne kunne derved finde de personer, som var i målgruppen for behandlingen. Men samtidig gik rygterne om, at man på hospitalernes laboratorier frygtede for der merarbejde, som test for HER2 på celleoverfladen ville betyde.

Lægemidlet blev som bekendt taget i brug, og det er et af de mest betydningsfulde kræftlægemidler, der er blevet udviklet i nyere tid. Det har haft stor effekt på risikoen for tilbagefald af HER2 positiv brystkræft og derved på overlevelsen. Og det har banet vej for nye måder at tænke på i udviklingen af nye kræftlægemidler.