60% af alle kræftpatienter oplever senfølger efter 2,5 år
Lægefaglig leder Thea Otto Mattsson

60% af alle kræftpatienter oplever senfølger efter 2,5 år

26. mar 2023

Der er et stort udækket behov for viden og hjælp

Lægefaglig leder af ny Odense Universitets Hospitals nye klinik for senfølger Thea Mattsson og sygeplejerskeLærke Kjær Tolstrup fortalte om klinikkens tilbud.

Region Syd har klinikker i Sønderborg, Esbjerg, Odense og et kompetencecenter i Vejle. Det kræver henvisning fra egen læge eller en behandlende afdeling for at blive udredt i klinikken. Ventetid p.t. er 3. mdr. i Odense.
Klinikken har ikke specielle tilbud til brystkræftpatienter, men alle patienter får lavet en vurdering og får tilbud om behandling afhængig af de senfølger den enkelte har. Det, der fylder i klinikken, er komplekse senfølger i form af smerter i kombination med angst, søvnproblemer, depression og træthed.Blandt brystkræftpatienter ses nogle senfølger hyppigere end andre.

Der foreligger i dag ingen evidensbaseret behandling af senfølger, hvorfor der foregår løbende forskning med prodata, dvs. patienters svar på spørgeskemaer.

I senfølgerklinikken arbejder et tværfagligt team bestående af læger, sygeplejersker og psykolog. Og afdelingen samarbejder med røntgenafdeling, kliniske afdelinger og almen praksis. Klinikkerne i regionen afvikler MDT (multidiciplinære teamkonferencer), hvor man i fællesskab arbejder med indsamlede prodata. Samarbejdet foregår også på tværs af regioner, f. eks. med Region Midt , hvor man i Århus registrerer data rapporteret af brystkræftramte via en app som led i et forskningsprojekt. Hensigten er, at dette projekt ender som et nationalt projekt, med henblik på at finde en form for forebyggelse og behandling af senfølger efter brystkræft. Projektet er ikke så langt endnu.Men de forskellige følgetilstande har fået diagnosekoder, hvilket gør det nemmere i forhold til jobcenter og forsikringer.

Der var en del spørgsmål til oplægsholderne om bl.a. kemohjerne, lymfødem, antihormonel behandling, smerter i ben og fødder, sygemeldinger, jobcenter og arbejdsprøvninger.