Desperat kamp for at få ny medicin

Desperat kamp for at få ny medicin

21. sep 2022

Artikel i Berlingske 18 september

Søndag d.18 september var DBO's næstformand Camilla Sander interviewet til Berlingste Tidende. Denne gang var emnet problemerne med at få adgang til ny kræftmedicin til behandling af metastaserende brystkræft i Danmark.

Medicin, som er godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA og europæiske EMA , godkendt af den danske Lægenmiddelstyrelse og taget i brug i mange af vores nabolande.Nye lægemidler af den kaliber giver håb også for fremtidens lægemidler.

Artiklen beskriver, at der er en mulighed for selv at betale for behandlingen på et privathospital, som samarbejder med den onkologiske afdeling, man er tilknyttet.

Hospitalets koncept er at tilbyde ny behandling, før den er godkendt som standardbehandling, og når den så bliver taget i anvendelse lade patientern overgå til behandling i det offentlige.

Det er gode nyheder for DBO, at denne mulighed eksisterer, selv om den kun kan benyttes, når man kan skaffe pengene.

For det er hårdt at være vidne til, at ikke alle kandidater til nye lægemidler har muligheden for at få ekstra levetid til glæde og gavn for en selv og ens pårørende.

Det er vores stærke håb, at nye lægemidler med god effekt og længere levetid for kræftramte med tilbagefald, fremover bliver godkendt til standardbehandling så hurtigt som muligt.

Artiklen kan læses ved at logge ind på Berlingske.dk