Inspirerende julekomsammen i Trekantområdet

08. dec 2021

Skrevet afKaren Sundbøll

Flere bud på, hvad der er vigtigt, når man har brystkræft

Der var hygge med stort H og servering af tapas, da 16 medlemmer af Dansk Brystkræft Organisation mødtes til julearrangement i Kreds Trekantområdet i Kræftpatienternes Hus i Vejle i starten af december. Invitationen lagde op til en dialog om stort såvel som småt, der har betydning for den enkelte, og hvad der på baggrund heraf kunne give inspiration til Kredsens arbejde.

Og deltagerne kom med flere indspark til, hvad kredsen gerne må tage fat på til kommende arrangementer. Et fremherskende tema i aftenens diskussion var et stort behov for at have et sted at mødes med andre brystkræftramte. At få diagnosen brystkræft og det efterfølgende forløb gennem behandling og genoptræning udfordrer sundhedsvæsenet, og der hvor det glipper, kan det betyde, at den enkelte i forløbet får meget nogle negative oplevelser. Derudover gav deltagerne udtryk for, at der tumles der med mange tanker og udfordringer, som mådske kan afhjælpes i et andet regi end sundhedsvæsenet – det kan netværk fx også. Der skal været et rum med plads til snak, måske ledsaget af en god kop kaffe og et strikketøj. Derudover opfordredes kredsen til tage fat på følgende temaer: Plastikkirurgi/rekonstruktioner, angsten for tilbagefald, planteøstrogener, kost, genoptræning, arbejdsfastholdelse, brystkræftforløb og Corona, brystkræft og arvelighed og patientskoler.

Den meget hyggelige aften blev også ”krydret” med lidt om DBO- arbejdet i Kredsen og på landsplan. Deltagerne blev opfordret til at overveje deltagelse i årsmøde 2022 og for muligheden for at stille op til bestyrelsesvalget på generalforsamlingen. En dejlig aften, hvor vi i Kredsen blev bekræftet i, at arbejdet lokalt er vigtigt også selvom det har været lidt svært efter den store nedlukning og med en klar fornemmelse af, at der er ønsker og behov for en bred vifte emner.