Kredsarrangement om arvelig brystkræft

06. maj 2022

Skrevet afLise Hansen

Kreds Hovedstaden havde inviteretAnne-Marie Gerdes, Klinisk Genetisk Afdeling, Rigshospitalet

Torsdag d. 26. april 2022 holdt Kreds Hovedstaden et arrangement om ‘Arvelig Brystkræft’ i Center for Kræft og Sundhed på Nørre Allé i København.

Aftenens oplægsholder, Anne-Marie Gerdes, der er overlæge på Klinisk Genetisk Afdeling på Rigshospitalet og professor i arvelige kræftsygdomme ved Københavns Universitet, fortalte om de genvarianter (arvemateriale), der kan give arvelig brystkræft, og som man tester for, når man skal have en gentest i forbindelse med arvelig brystkræft.

Anne-Marie Gerdes gjorde rede for den udvikling, der er sket inden for genetisk udredning i løbet af de sidste 20 år. Hvis man fx fik foretaget en gentest for 15-20 år siden og får foretaget en ny i dag, kan der være kommet nye genvarianter til. Man har i dag kendskab til syv forskellige varianter, hvor BRCA (står for BReastCAncer) 1 og BRCA 2 varianter er dem, der forekommer hyppigst.

50% risiko for at give genvariant videre
Har man en af BRCA varianterne, er der 50% risiko for, at man giver mutationen videre til både døtre og sønner. Og de kan igen videregive varianten til deres børn, men som Anne-Marie sagde: Der så også 50% chance for, at varianten ikke bliver videregivet. Det blev pointeret, at selvom man er bærer af en genvariant, er det slet ikke sikkert, man udvikler brystkræft, men der er en øget risiko.

Hvis en ung kvinde får konstateret BRCA varianten, kan man forebygge at hun udvikler brystkræft, hvis hun får foretaget mastektomi af begge bryster. Det mindsker risikoen med 90-95%.

Etiske dilemmaer
Anne-Marie Gerdes kom også ind på de etiske dilemmaer, der kan opståi, hvis man har BRCA varianter i familien. Fx skal man have respekt for personens autonomi, retten tilat vide/ikke vide, risikoen for andre fund, når man gentester og tilbagemelding om dette, test af børn for sygdomme, de kan få senere i livet, uopfordret kontakt til personer i familien, der risikere at have en genvariant og meget mere.

Håndbog om BRCA1og BRCA2
Der var stor spørgelyst blandt de mange deltagere, som alle fik et eksemplar af Håndbog om BRCA 1 BRCA 2 med hjem. Bogen er skrevet af Randi Krogsgaard, tidligere formand for DBO og nuværende sekretariatschef, og illustreret af Michelle Farrington, grafisk designer, Art Director(AD) på DBObladet. Bogen egner sig fortrinligt som opslagsbog på området og rummer mange gode, praktiske oplysninger.

Download bogen neden for.

DBO afholder endnu et arrangement i efteråret 2022, hvor Anne-Marie Gerdes kommer - se information om arrangementet her Dagseminar Om Genmutation i Middelfart d. 29/10-2022 kl. 10-16