Lymfødem! Projektdeltagere søges til forskningsprojekter

25. aug 2024

Professor, overlæge/plastikkirurgisk konsulent Tine Engberg Damsgaard står i spidsen for en projektgruppe på Odense Universitetshospital, som starter to forskningsprojekter vedrørende behandling af lymfødem.

Forskningsprojekterne bliver gennemført på Odense Universitetshospital.

Forskerne søger kvinder med lymfødem, som har lyst til at deltage i et af de to projekter. Deltager man, får man hjælp til at afhjælpe generne af lymfødemet. Samtidig hjælper man behandlerne med at forbedre behandlingsmulighederne ved lymfødem og medvirker til at forbedre livskvaliteten for mange, der fremover får lymfødem.

Tine Engberg Damsgaard fortæller, at de to behandlinger, som vil blive undersøgt i forskningsprojekterne, er dels en salve (Tacrolimus salve), der muligvis kan bremse immunforsvarets celler i at udvikle lymfødem og dels en operation kaldet lymfovenøs anastomose (LVA). Det er en mindre operation, som sammenkobler lymfekar med egne vener.

Læs om de to forskellige behandlinger her

Caroline Lilja, læge og Ph.D.-studerende er ansvarlig for projektet vedrørende operation

Frederik Gulmark Hansen, læge og PhD-studerende er ansvarlig for projektet vedrørende behandling med salve.

Er du interesseret i at deltage i et af de to projekter, kan du kontakte de ansvarlige læger på

e-mail: lymfodem.forskning@rsyd.dk

Tlf. 6541 4326 (tirsdag, torsdag og fredag kl. 10-12)